Foto: Linus Pröjtz

Goodwood Revival – Kung Kenny regerar!

Inför fullsatta läktare vid årets Goodwood Revival i södra England plockade Kenny Bräck ännu en seger. Och i vilken stil!

Egentligen har han ju lagt hjälmen på hyllan och det där med historisk racing är ju bara en kul grej. I alla fall enligt Kenny själv. Men för oss som stod bredvid och fick beskåda hans framfart vid årets makalösa Goodwood Revival – det var nästan för bra för att vara sant.

I lag med ingen mindre än Adrian Newey, chefsdesigner Red Bulls i Formel 1-stall,vann Kenny Whitsun Trophy som i år var entypsklass för Ford GT40 tillverkade fram till 1966. Synen av ett helt startfält GT40-bilar var svår att smälta och det var tydligt redan från start att Kenny och Adrian skulle bli att räkna med.

– Vi har ju testat en hel del, men ingenting på vått, konstaterade Kenny när Teknikens Världs resesällskap träffade honom i depån efter den blöta fredagsträningen.

– Man åker ju inte på några långsladdar genom kurvorna med en GT40, den är alldeles för vass i sina reaktioner.

Jo, så kan man ju också uttrycka det. Om man har vunnit Indy 500 och har en förarbegåvning som går utanför det mesta här i världen. Eller som Kenny själv uttryckte det för ett par år sedan när han körde en Shelby Daytona Cobra i regnet på Goodwood Revival:

– Kan man köra i 400 km/h så kan man köra i 270.

Svårt att säga emot, eller hur? Ta och kolla in klippet nedan för att skapa er en egen bild av hur en Ford GT40 uppträder i händerna på Kenny Bräck på lätt fuktig bana. Lägg även märke till de andra GT40-bilarnas hastighet… Grattis till segern Kenny!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!