En viktig parameter vid val av bil är ljudkomforten. Fords modeller är inte högljudda, men nu ska de bli ännu tystare – med hjälp av supermaterialet grafen.

Grafen är ett kolbaserat ämne med tvådimensionell struktur som i flera år har ansetts vara framtidens supermaterial. Grafen är oerhört tunt, endast ett lager kolatomer ordnade i ett hexagonalt mönster, och leder både elektricitet och värme oerhört effektivt. Det är dessutom väldigt hållfast, ungefär 200 gånger starkare än stål, men samtidigt böjligt, genomskinligt och extremt lätt.
Användningsområdena för grafen sägs vara oerhört många, från extremt tunna och transparenta bildskärmar till skottsäkra västar. Det snackas också om att grafen löser flera problem i framtidens superkondensatorer som sägs kunna lagra betydligt mer energi än dagens litiumjonbatterier, superkondensatorer som ska kunna laddas fullt på bara några få sekunder och som inte tappar i kvalitet trots tiotusentals laddningscykler. Grafenbaserade superkondensatorer tror man kommer att revolutionera såväl mobiltelefonerna som elbilarna.

Grafen atomstruktur

Foto: Alexander Aius

Grafen, kolatomer ordnade enligt detta hexagonala mönster.

Nu ska Ford börja använda grafen i sina bilar, dock inte i elbilssammanhang. Ford har nämligen, tillsammans med företagen Eagle Industries och XG Science, hittat ett helt annat användningsområde. De har funnit att grafen är extremt bra på att reducera ljud.

– Det unika här är egentligen inte materialet i sig utan det vi kan nyttja materialet till. Genom att endast använda väldigt små mängder grafen, cirka en halv procent, har vi kunnat göra betydande förbättringar vad gäller bilens uthållighet, ljudmotstånd och vikt. Vanligtvis innebär försök att minska ljudet att bilens vikt ökar då mer material tillförs. Här är det precis tvärtom. Mer material men lägre vikt, säger Debbie Mielewski, senior teknikledare inom hållbarhet och kombinerade material på Ford Europa.

Ford och deras samarbetspartners har blandat in grafen i ljudisolerande skumkomponenter som används i bland annat hjulhus och motorutrymmen. De nya ljudisolerande komponenterna med grafen har visat sig reducera ljudet med 17 procent, i jämförelse med motsvarande ljudisolering som inte innehåller grafen. Två andra fördelar med grafeninblandningen är att skumkomponenternas mekaniska tålighet förbättras med 20 procent och värmeresistensen med 30 procent.

– Vi är glada över de positiva fördelar våra produkter kunnat ge Ford och Eagle Industries. Att arbeta med Ford, som är ett företag i den absoluta tekniska framkanten, är ett tydligt bevis på den potential som grafen har. Vi ser verkligen fram emot ett fortsatt samarbete med att hitta nya lösningar och material som möjliggör prestandaförbättringar, säger Philip Rose, vd på XG Science, ett av få företag som tillverkar grafen och som anser sig vara världsledande på området.

Redan i slutet av 2018 kommer Ford att börja med ljudisolerande skumkomponenter innehållandes grafen i modellerna F-150 och Mustang. Därefter får även andra Ford-modeller ta del av ”supermaterialet”.

Visa kommentarer
NUVARANDE Grafen ska få Fords bilar tystare
NÄSTA Unik samling BMW-bilar till salu