Gran Turismo 6 blandar och ger

Det är så man nyper sig i armen, men det har faktiskt gått hela 15 år sedan Gran Turismo-serien gjorde debut. Playstation-spelet kommer nu i sin sjätte upplaga. Vi har spelat!

Nej, vi har inte ovanligt lite att göra på redaktionen. Tvärtom. Men när högsta hönset, chefredaktör Daniel Frodin, nöter varv på Brands Hatch (en bana han körde på riktigt i somras med sin hundkoja) så ger det liksom hela redaktionen fria tyglar att också spela Gran Turismo 6 i tid och otid.

Senaste versionen av Gran Turismo finns nu i butikshyllorna och nyheterna koncentreras i vanlig ordning till fler bansträckningar, nu 100 till antalet, och än större bilflora att botanisera bland – 120 extra bilmodeller ger över 1 200 fordon att välja på. Extra skoj är att utvecklarna, Polyphony Digital, har jobbat ännu närmare biltillverkarna än tidigare, till exempel kan du i Gran Turismo 6 redan få ratta purfärska M4 Coupé, en bil skapad med hjälp av data direkt från BMW.
På banfronten hittar vi pärlor som Goodwood Festival of Speed men också bonusbanor som månen, där du kliver ned bakom ratten i en månbil.

Tydligaste ändringen är annars själva gränssnittet och i viss mån karriärläget. Det är anledningarna till att man sugs in på nytt i spelet. Man luras av att det har hänt något dramatiskt men Gran Turismo förblir ett spel av konservativt snitt – på gott och ont.
Att köpa bilar, trimma dem, ta licens… det förblir kärnan i spelet. Basen är fortfarande att leverera bilkörning av simulatortyp framför renodlad action. Den som söker demolerade bilar och häftiga krascher får i vanlig ordning vända sig någon annanstans.

Gran Turismo må ha varit ett unikt spel i sin ungdom men i dag finns det spel som klarar av att leverera båda delarna: action och verklighetstrogen körkänsla.
Ändå har vi roligare med version 6 än 5 – trots att det ”bara” har gått tre år sedan femman släpptes. Förmodligen för att förväntningarna inte har varit så stora, ni kanske minns att det tog makalösa sex år mellan versionerna 4 och 5.

Röster från redaktionen:

”Jag har inte körkort men jag kan tänka mig att om jag hade en ratt med pedaler framför mig så skulle det nog vara ganska likt som att köra bil på riktigt. Superkul. Bilarna är ett framsteg. Roliga och snabba.”
Betyg 4/5
Mathias Person, 15 år, praoelev

”Nytt och bättre gränssnitt, men i grunden samma spel som alltid – vilket både är bu och bä.”
Betyg 3/5
Peter Klemensberger, 45 år, bildredaktör.

”Nya, riktiga banor är den uppenbara anledningen att köpa och älska GT 6. Men förutom nya banor känns det väldigt mycket som GT 5.”
Betyg 4/5
Daniel Frodin, 36 år, chefredaktör

”Jag hade förväntat mig en större upplevelse jämfört med GT5. Ljudet är fortsatt tråkigt, men jag dras ändå med i och med alla nya, roliga banor som GT6 lockar med. Bilparken är imponerande till antalet, men synas den så är exempelvis tolv olika versioner av Mitsubishi 3000GT inget jag jublar över.”
Betyg 3/5
Mattias Rabe, 36 år, webbredaktör


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer