Miljöorganisationen Greenpeace anmäler 25 biltillverkare, bland andra Saab och Volvo, till Konsumentverket. Anledningen är att talet om bilarnas miljövänlighet anses vara vilseledande.

Nu vill Greenpeace förbjuda ord som ”miljövänlig” i bilreklam. Anledningen är att det inte anses finnas något belägg för biltillverkarnas påståenden om hur miljövänliga deras bilar är. Greenpeace jämför med cigaretter och vill att vi tänker oss tobaksannonser med budskap som ”rök cigaretter med mindre nikotin – gör hälsan en tjänst!” eller ”tobak light – snäll mot dina lungor”, för att belysa hur vilseledande bilreklam kan vara.
– Cigaretter med mindre nikotin får naturligtvis inte marknadsföras som hälsocigaretter. Men biltillverkarna, de tillåts uppmana allmänheten att ”tänka på miljön”, samtidigt som de själva gör allt för att motarbeta EU:s förslag om skärpta utsläppskrav, säger Anders Hellberg, Greenpeaces talesperson i klimatfrågor.

Greenpeace vill nu att Konsumentverket ska granska bilreklamen och de generella miljöpåståenden som ofta används. Miljöorganisationen pekar på att Konsumentverket redan tidigare har fällt bilreklam för att vara vilseledande. Men trots detta har ingenting hänt, menar Greenpeace. Greenpeace vänder sig även mot miljöbilarna som definition. Man hävdar att miljöbilsdefinitionen mest har gett utrymme för biltillverkarna att överträffa varandra i orimlig miljöretorik.

I anmälan som Greenpeace skickat till Konsumentverket bifogas ett urval av de formuleringar som anses missvisande. Uttryck som ”turboladdad naturkraft”, ”miljökämpe”, ”miljövänlighet har aldrig kostat så lite”, ”låt din nästa tjänstebil samarbeta med naturen” och ”bra för miljön, bra för din ekonomi” är några av dessa.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer