Guide: Effektoptimering med chiptrimning

Chiptrimning är sedan länge ett etablerat faktum, men det börjar hända saker i branschen. Inte minst genom att tillverkarna själva fått upp ögonen för detta och nu erbjuder sina egna lösningar. Vi gör en djupdykning i utbudet.

En snabb google-sökning ger ofantliga mängder träffar. Chiptrimning är en stor grej och det har så varit under en längre tid. De stora aktörerna i Sverige börjar fira 15-årsjubileum. Minst. Samtidigt dyker det hela tiden upp nya aktörer och sanningen är den att det är ytterst svårt att hålla reda på den här delen av motorbranschen.

Men exakt vad är en chiptrimning? Svår fråga, då den egentligen har en hel rad olika svar men vi måste börja någonstans. Enkelt uttryckt så kan man börja med det enklaste alternativet, en så kallad effektbox som du som bilägare själv kan montera i bilen genom att ansluta den till befintliga kopplingar. Delvis ny programvara installeras som, utan att gå in i detalj på alla marknadens alternativ, lurar bilens originalsystem. ”Lögnen” består i att bilen nu tror att för lite bränsle sprutas in och korrigeringen blir att bränslespridarna är öppna längre tid. Mer bränsle sprutas in, tändningen ändras och laddtrycket (på turbobilar) höjs vilket i sin tur ger högre effekt. Denna trimform är särskilt tacksam för dieselbilar.

Nästa steg är att skräddarsy motorstyr­enheten till just din bil – att ge den en egen programmering. Gärna med effektmätning både före och efter som kontroller på att grundbilen mår bra samt att den färdiga trimningen fungerar som den ska. Detta görs av flera aktörer i landet och som ni säkert redan förstått är detta inget som man kan göra hemma på garageuppfarten. Det kräver besök hos trimfirman som då även ska ha en egen rullande landsväg eller likvärdig Rototest-utrustning för att kunna göra effektmätningarna.

Vissa företags effektboxar monteras och ligger kvar i motorrummet.

Sista steget är att man byter ut motorns styrdon helt och hållet mot ett eftermarknadssystem, som sedan fylls på med skräddarsydda inställningar för just din bil. Detta är inte något som förekommer vid lättare trimning av vardagsbilar utan är avsett för betydligt hårdare trimning, alternativt när man bygger ett nytt insprutningssystem från grunden. Vi gjorde det i vår Mazda Miata-racerbil Vittjut, vilket har fungerat alldeles utmärkts sedan dess.

Ett smärre problem med all form av chiptrimning är att den allt som oftast är regelvidrig. All effekthöjning kräver minst en ny registreringsbesiktning och för att klara av en sådan krävs intyg från biltillverkaren om att bilen klarar av den nya belastningen som den högre effekten faktiskt innebär. Och tror du att exempelvis Ford kommer att ge dig ett sådant intyg på din chiptrimmade Mondeo? Nej, dessvärre inte.
Men sanningen är att trimningen oftast går spårlöst förbi.
BMW har med sitt M Performance blivit första biltillverkare att haka på trenden med chiptrimning och den stora skillnaden är att de även inkluderar de efterfrågade intygen. Med andra ord kan du registreringsbesiktiga din av BMW chiptrimmade bil och få den nya effekten inskriven i registreringsbeviset.

Till vissa av BMW:s trimpaket ingår även uppdaterade bromsar, vilket då krävs för att bilen ska kunna intygas av tillverkaren.
Även Volvo har genom Polestar samma service och den stora skillnaden när BMW och Polestar gör sina trimningar är att biltillverkarens garantier fortsätter att gälla med oförminskad styrka. Vid en vanlig chiptrimning slutar i alla fall motorgarantin att gälla, något som man kan komma runt genom att teckna en ny garanti där du köper din trimning. Men hela detta kapitel är en gråzon på samma sätt som chiptrimningens existens i stort. Det är olagligt, men ingen kommer på det. Om en motor får skador och märkesverkstaden ser att bilen varit trimmad så blir det allt som oftast bilägaren som står där med problemen.

Men samtidigt verkar inte problemen vid mild trimning vara särskilt vanliga. Inte vanliga alls, faktiskt. Men exakt hur bra trimningarna fungerar kommer vi att återkomma till under hösten då vi planerar att testa chiptrim och vi börjar med trim till Volvo. Vi skulle väldigt gärna vilja veta vad du har för erfarenheter av din trimning.
Maila oss på: ­chiptrim@teknikensvarld.se och läs sedan mer om utbudet nedan.

Företag som erbjuder chiptrimning

Här följer en marknadsöversikt av vad som finns på den svenska marknaden. Översikten är långt ifrån komplett, det finns massor av både större och mindre samt mer lokala förmågor som inte finns med här. Leta runt på nätet så får du se! Vi återkommer senare i år med tester av diverse olika chiptrimningar, eller effektoptimeringar som många av företagen vill kalla det. Då får vi svart på vitt vilka som fungerar, vilka som är mindre bra och vilka du bör undvika.

KCR


www.kcr.se
Svenskt företag med rötterna i Falköping som blivit marknadsledande i Sverige på effektboxar till dieselmotorer. Enligt uppgift på deras hemsida så ska över 75 000 installationer ha genomförts under de dryga 15 åren som de varit på marknaden. Priserna börjar på 3 900 kronor, monteringen ska vara så enkel att man kan göra det själv. Sedan några år tillbaka marknadsför de även produkten Sprint Booster som även ska fungera på bensindrivna bilar, priserna startar just nu på 2 400 kr.

BSR
www.bsr.se
BSR är ytterligare en av de riktigt stora aktörerna i Sverige och de har sin bas i Växjö med återförsäljare över hela landet. BSR utvecklar alla sina mjukvaror till trimningarna själva och i dag finns det produkter till de flesta av marknadens bilmärken, på både diesel och bensin-sidan. Deras effektboxar kallas PPC och bygger på ett system med en liten handhållen dator som man pluggar in i bilens serviceuttag. De gör även chiptrimning genom omprogrammering och omlödning av bilens befintliga chip. Pris från 3 300 kronor.

V-tech Tuning
www.vtech.se
V-tech har sitt säte i Södertälje och ytterligare elva återförsäljare ute i landet från Gällivare i norr till Växjö i söder. Även V-tech gör sina egna optimeringar med rigorösa tester både före och efter trimningen är utförd, vilket även innebär att de måste ha fysisk tillgång till bilen. De arbetar både med bensin och diesel och priserna börjar på cirka 6 900 kronor.

Polestar
www.polestar.se
Som namnet antyder är detta trimning till Volvo-bilar och trimningen utförs av Volvoverkstäderna och original garantipaket från Volvo gäller även efter trimningen. I sortimentet finns även trimning till äldre Volvo-modeller. Trimningen utförs enbart av verkstaden och därför blir priset högre. Pris från cirka 9 200 kronor.

BMW M Performance
www.bmw.se
BMW har tagit Polestar-konceptet ett steg längre då de själva erbjuder trimning i form av så kallade Performance kit, vilket marknadsförs under BMW M Performance. Trimpaketen är framtagna av BMW själva och precis som för Volvo och Polestar så fortsätter biltillverkarens garantier att gälla även efter trimning. All uppgradering av mjukvaran utförs hos BMW:s auktoriserade verkstäder. Priserna börjar på 10 975 kronor monterat och klart och i vissa fall uppgraderas även bromsarna för att bilen ska klara den ökade belastningen som den höjda effekten innebär.

Tuningchip
www.tuningchip.se
Svensk företag med säte i Stockholm som trycker på att de tar fram en skräddarsydd ­lösning för just din bil. Tuningchip finns enligt deras hemsida representerat på sju platser i Sverige från Malmö i söder till Uppsala och deras trim-metod kräver att de har fysisk tillgång till bilen – i alla fall när det gäller bensinbilar. Som ett komplement till sina vanliga produkter har de även en dieselbox som man enkelt ska kunna montera själv. Priserna börjar på 5 900 kronor.

Dieselkraft
www.dieselkraft.se
Dieselkraft erbjuder, trots namnet, även trimboxar till bensinmotorer – men det är motoroptimering inom dieselsegmentet som är deras grundbult. Boxen är av så kallad plug-in-montering vilket innebär att den åker med i bilen hela tiden. Dessutom kan effekten ställas i ett flertal steg och inkopplingen ska enligt dieselkraft ta runt 5-10 minuter även för den ovane. Priserna startar på cirka 3 395 kronor.

Promotech
www.promotech.se
Ännu en svensk aktör, med bas i Bromma alldeles väster om Stockholm, som utvecklar sina egna programvaror. De erbjuder trimning till både bensin och diesel och har ett utbrett nät av återförsäljare över hela landet. De erbjuder såväl effektboxar, som ansluts i motorrummet och sedan ligger kvar där, samt direktprogrammering till de bilar som tillåter det. Pris från cirka 3 790 kronor.

Visa kommentarer