Renaults PR- och kommunikationschef Stephen Norman besöker Sverige för att öka märkets närvaro på den svenska marknaden. Som enda biltidning på plats pratar vi ärligt om företagets kommande storsäljare Clio som ”kommer bli fantastiskt vacker”.

Stephen Norman, PR- och kommunikationschef på Renault-gruppen möter upp teknikensvarld.se med ett leende i hotellfoajén till Grand Hotel i Stockholm. Den 58-årige britten har en lång karriär bakom sig som marknadsföringschef hos bland annat Rover, Volkswagen och Fiat innan han nu landat hos Renault.

Hej och välkommen till Sverige! Hur kommer det sig att du är här?

– Hej och tack! Det var ett tag sedan som jag besökte Renault Sverige och vi har viktiga utvecklingsplaner för både Renault och vårt andra märke Dacia, säger Stephen Norman.

Renault står i att ändra de röda siffrorna som uppstått i finanskrisens kölvatten, säger Norman. Förutsättningarna kunde ha varit ljusare. Enligt siffror från branschorganet ACEA har Renault-Nissan, som Stephen Norman för övrigt sitter i styrelsen för, tappat en fjärdedel jämfört med motsvarande siffror för 2011. En del i förändringsarbetet består i att kraftigare lansera märket Dacia, som än så länge fört en diskret tillvaro i Sverige.

– Vi måste satsa 4-5 gånger mer än i dag, som det ser ut i dag krafsar vi knappt på ytan av Dacias potential. Vi behöver bygga upp Duster så att den får den plats den förtjänar på den svenska marknaden.

Men det är en annan bil som Stephen Norman hellre vill lyfta fram. Renaults storsäljare Clio, som nu är uppe i sin tredje generation, står inför att bli avbytt i augusti och kommer enligt Norman bli en revolution i segmentet.

– På samma sätt som Megane radikalt ändrade uppfattningen av modellen när den kom 2008 kommer Clio IV ändra uppfattningen folk har av hela märket Renault idag.

Okej, hur menar du då?
– Jag ska ge dig ett ärligt svar. Den kommer bli helt fantastiskt vacker.

Det var ärligt sagt. Men betyder det att du tycker att dagens Renault är fula?
– Jag säger inte att Renaults bilar har varit dåliga eller oacceptabelt fula, men vi har inte satsat så mycket på formen som vi kunnat. Det är svårt att prata om design utan att visa bilen men jag kan säga så här mycket: Jag har inte sett något från våra konkurrenter som kommit ut på senaste tiden som kommer ens nära hur vacker Clio IV är, säger Stephen Norman.

Inte ens Peugeot 208?
– Jag kan inte kommentera enskilda modeller för det bryter branschens hederskod att tala illa om våra konkurrenter… Men som sagt har jag inte sett något som lanserats under den senaste tiden som kommer nära, säger Stephen Norman och skrattar.

Bilfantaster som minns 1990-talets Clio missade rimligtvis inte den heta 200 hästkrafter starka Clio Williams. Med konkurrenter som den kommande 208 GTI är en eventuell prestandaversion inte helt uträknad. Och enligt Stephen Norman är det inte omöjligt att kommande Clio IV kommer i Williams-version.

– Nu när Reanult levererar motorer till Williams i Formel 1 är det klart att det kan komma en sådan modell. Det är inget vi kommer göra i morgon men det är något som kan komma, säger Norman.

Kan vi vänta oss flera temabilar? 
 – Vi gör det ibland, som till exempel Gordini-serien och nyligen lanserade Renault Megane Floride, men jag tror inte det är en bra taktik. Jag vet att andra märken kör den stilen men till exempel Floride är något alldeles eget.

Finns det inte en risk att man i stället urholkar varumärket, jag menar vad har nya Floride gemensamt med den ursprungliga bilen från 1960-talet?
– Stil och färg och målgrupp. Vi tänker oss Brigitte Bardot och vackra kvinnor, den sortens kund. Tjusiga kvinnor vill ha tjusiga bilar och män vill titta på tjusiga kvinnor i tjusiga bilar, det är inte så komplicerat faktiskt, haha. Vi är stolta över Floride. Det är inte en sportbil utan mer av en cruiser men det är en bra cruiser.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer