Sven Borén har doktorerat på hur elbilar och elbussar kan bidra till en strategisk hållbar utveckling och hans slutsats är glasklar: Ska du köpa en ny bil i dag lönar det sig oftast att köpa en elbil.

Är det verkligen sant – kan det löna sig att köpa en dyr elbil?
– Ja, det vill jag påstå. Det beror förstås på vad man jämför med. Det är också en fråga om värderingar, om vad man tycker är viktigt.

Sven Borén BTH

Foto: Patrik Lindgren

Sven Borén är Sustainability Researcher (PhD).

Men om man inte har några värderingar. Jag vill bara köra bil billigt. Kan man spara pengar på att köra elbil i stället för en bensinbil?
– Det beror lite på om du måste låna till bilköpet. Elbilar är dyra och kapitalkostnaden­ och räntan spelar in. Kan man finansiera köpet med ett huslån eller måste man ta ett dyrare lån? Det får kalkylen att väga över till bensin- eller elbilens fördel.

Hur lång tid tar det att tjäna in elbilens högre inköpspris?
– Med den efterfrågan vi har i dag på elbilar­ behöver man inte behålla elbilen särskilt länge. Värdet går ned med samma procentsats som andra, konventionella bilar. Räknar man på ett längre ägande så har vi tidigare räknat fram nio år som en brytpunkt, men nu ser vi att servicekostnaden är lägre för elbilar och att fossila bränslen ökar mer i pris än el. Vi gjorde tidigare en jämförelse med en Leaf mot andra konventionella bilmodeller och mot en jämbördig diesel eller bensinbil så var de kostnadsmässigt lika efter nio år. I dag kan det vara billigare årskostnad för en Volkswagen e-Golf jämfört med en 130 hk bensindriven Golf redan efter tre år. Jämför vi e-Niro med Niro Hybrid så kan motsvarande brytpunkt vara sex år, vilket jämfört med Golf inträffar senare beroende på att Niro hybrid har så låg bensinförbrukning. Dessa siffror kan förändras bland annat beroende på hur mycket elbilsägaren snabbladdar, vilket ökar kostnaden för energianvändning.

Efter nio år har bilarna gått 13 000-14 000 mil. Hur ser du på oron för höga miltal på elbilar med tanke på batteriets livslängd?
– Det vi ser i dag när vi tittar på Nissan Leaf och andra tidiga elbilar är att robustheten i batteriet är bättre än vad man trodde. Garantin på åtta år och 80 procent kapacitet verkar utifrån erfarenheter med Nissan Leaf och Tesla Model S inte vara något problem att hålla, om det nu inte är så att den tidigare ägaren har laddat ur och upp till 100 procent och därmed nyttjat en hel laddcykel ofta. Då sjunker livslängden, men det är i dagsläget svårt att säga exakt hur mycket på grund av för lite erfarenhetsdata.

Med tanke på batteriernas livslängd, tror du själv att oron för elbilarnas andrahandsvärde är onödigt stort?
– Ja, absolut. Det man inte tänker på i debatten är att en bensin- eller dieselbil inte heller har 100 procent prestanda efter 9-10 år. De elbilar som finns på begagnatmarknaden har haft ungefär samma värdeminskning som jämförbara fossilbränsledrivna bilar.

Sven Borén och Mikael Stjerna

Foto: Patrik Lindgren

Sven Borén doktorerade i oktober 2018 på avhandlingen ”Towards sustainable personal mobility with electric cars and buses” vid Blekinge Tekniska Högskola.

Om ekonomin inte är ett problem, varför köps det inte fler elbilar?
– Jag känner flera personer privat som inte kan tänka sig köpa en elbil för att det är för nytt. Sedan finns det ett problem med räckviddsångest, vilket jag, efter egen erfarenhet med en Nissan Leaf under två år, tycker har varit berättigad. Nu finns det ju bilar som går 30, 40, 50 mil utan att kosta som en Tesla Model S, och då är det ju en annan femma.

Vad händer på marknaden om Volkswagens nya elbil ID verkligen får en prislapp på 250 000 kronor?
– Jag tror att den blir en riktig ”game changer”. De flesta människor köper med plånboken och det är många människor som kan tänka sig köpa en VW.

Men rimligvis måste det påverka andrahandsvärdet på andra elbilar? Vem kommer att köpa en något år gammal Zoe för 200 000 kronor om man kan få en ny VW ID med stort och nytt batteri för bara 250 000 kronor?
– Det finns en risk för värdefall, men jag tror personligen att en hel del bilköpare är märkestrogna. Att köpa en begagnad BMW i3 för samma pengar som en ny Volkswagen tror jag nog att BMW-trogna köpare kan tänka sig, om de kan acceptera i3:ans litenhet och ”karaktär”.

Vad tror du om laddhybrider kontra renodlade elbilar. Vad ska man välja om man är rädd om sin plånbok?
– Jag tror att laddhybrider är ett bra steg för de som inte vågar välja elbil, men kostnadsmässigt ger de inga direkta fördelar om man inte kör kortare sträckor på några mil och sedan kan ladda. Jag tror att laddhybrider fungerar under en övergångsperiod för att de har sin styrka i lång räckvidd.

BMW i3 2019

Foto: Patrik Lindgren

Är inte BMW i3 med räckviddsförlängare den optimala bilen? Lång räckvidd på el, och en liten bensinmotor om det någon gång kniper.
– Jag håller med dig, om den hade gått att köra på ett miljöbränsle, till exempel E85. Jag tycker det är väldigt konstigt att de flesta laddhybrider inte går att köra på biogas, E85 eller HVO för dieselbilar, speciellt som kundkretsen ofta är miljövänner. Volkswagen har ju stor erfarenhet av etanol- och gasdrift. Varför låter man inte deras Passat GTE anpassas för E85? Det går exempelvis att köra en Volvo laddhybrid på klimatsmarta HVO100 från slaktavfall, men Volvo har inte godkänt det bränslet ännu.

Vad tror du om andrahandsvärde för laddhybrider?
– Andrahandsvärdet ska man absolut inte vara rädd för. Jag tror tvärtom att begagnatvärdet på elbilar och laddhybrider kommer att stiga i takt med att vi närmar oss 2030 då försäljningen av nya bensin- och dieselbilar ska stoppas. Det är däremot kostnaderna för laddhybrider man kan ha ett litet frågetecken för.

Menar du att laddhybriderna är dyra?
– Ja. De har ju servicekostnader som bensin- och dieselbilar. Det är dubbla system och det kostar mer i service.

Men duger det verkligen med en renodlad elbil på långresan? Tiden som det tar att ladda för ytterligare mil finns där oavsett hur stort batteriet är.
– Låt mig ge ett exempel. Vi besöker en stuga norr om Idre några gånger om året. Från Karlskrona är det cirka 80 mil, omkring 12-13 timmars körning med pausvila. Jag har räknat ut att jag kan köra dit med en Kia e-Niro med tre laddningar. Vi startar med fullt batteri, sedan snabbladdar vi till 80 procent i Mantorp, kör vidare till Leksand och snabbladdar till 80 procent. Sedan gör man en tredje snabbladdning i Särna-trakten så att vi kommer ända fram till Idre. På en så lång resa tycker jag inte att tre stopp är för många stopp. Då stannar vi och äter mat på två stopp. Jag tycker det är ett intressant exempel för oftast talar man bara om Stockholm till Göteborg eller Stockholm till Malmö. Eftersom man inte kör på motorvägar blir inte elförbrukningen så hög. Jag räknar med att kunna köra 25 mil per laddning även om det är kallt.

Volvo har sagt att de kommer att begränsa hastigheten till 180 km/h i alla nya bilar redan om några år. Det känns som en försmak av elbilsamhället. Tror du att de är på rätt väg?
– Allvarligt talat, vad ska du ha en bil som går i 180 km/h till? När man kör om så kommer man kanske upp i 130-140 km/h och det är tiden under omkörning som behöver bli så kort som möjligt. Till och med på Autobahn är det hastighetsbegränsningar som oftast och fri fart kommer inte bli tillåtet framöver. Jag förstår faktiskt inte varför bilar ska gå så fort då ökad hastighet ger ökad risk för dödlig utgång vid olyckor.

Kilometerskatt

Energimyndigheten har gett IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers tekniska högskola uppdraget att utreda kilometerskatt, det vill säga en fordonsskatt baserad på körsträcka.
Anledningen till att kilometerskatt utreds är omställningen från fossilt drivna till elektriskt drivna bilar som väntas accelerera allt snabbare de närmaste åren. Med nuvarande skattesystem riskerar staten, när bensin- och dieselbilarna blir färre och elbilarna blir fler, att bli av med otaliga miljarder i intäkter. Kilometerskatten ska kompensera för intäktsbortfallet.

Hur länge tror du att elbilssubventioner behövs?
– Jag tror inte att de behövs om några år när exempelvis Volkswagen börjar sälja sin elbil ID. Men just nu är det viktigt att ge 60 000 kr i rabatt till elbilar för att få fart på försäljningen.

Statskassan tar in stora summar via bensinrelaterade skatter. Hur tror du att staten komer att kompensera de uteblivna skatteintäkterna?
– Staten måste göra någonting om vi går över till elbilar. I dag är bilismen en kassako för staten, men den orsakar också en hel del samhällskostnader genom trafikolyckor och luftföroreningar.

Tror du att vi får tillbaka kilometerskatten i Sverige?
– Jag tror att vi får något liknande i alla fall.

Ägandekostnad

Ägandekostnader elbil laddhybrid hybrid och bensinbil

Klicka på bilden för större format.

Helförsäkring: Trygg Hansa för 47-åring i mindre svensk stad (35 000 invånare), 1501-2000 mil/år, självrisk 4 500kr.
Värdeminskning: 35 % de tre första åren (16 % 2019, 13 % 2020, 11 % 2021) och sedan 10 % efterföljande år.
Energipris: Priserna ökar årligen enligt föregående 10-års period med 3 % för bensin och 1 % för el. Utgångspriser för 2019 är 16 kr/l och 1 kr/kWh.
Energianvändning: Enligt WLTP-cykeln. Laddning mestadels hemma ger elbilskostnad på 2 kr/mil vid 0,16 kWh/km.
Nypriser 2019: Inklusive miljöbonus och laddbox á 8 000 kr för hemmabruk.

Volkswagen e-Golf 376 900 kr
Volkswagen Golf 1,5 TSI 244 900 kr
Kia e-Niro 392 900 kr
Kia Niro Plug-In Hybrid 277 100 kr
Kia Niro Hybrid 220 900 kr


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer