Årets bil 2016 håller ställningarna i saluhallarna. 500 000 bilar har nu sålts i Europa och här är vad köparna föll för.

Senaste generationen av Opel-modellen Astra blev utsedd till Årets Bil 2016 och framgångarna fortsätter. Nu har en halv miljon bilar beställts i Europa av modellen som hör hemma i C-segmenet – golfklassen populärt kallad. I Sverige har modellen varit starkt bidragande till att få Opel på banan igen.

Närmare 60 procent av Astra-köparna har valt tillbehöret Opel Eye vilket är kopplat till en mängd förarassisterande system medan 55 procent har kryssat för infotainmentsystemet Navi 900 IntelliLink. Över 60 procent har även valt att välja en högre utrustningsgrad än standard.

Opel Astra i femdörrarsutförande var med i vårt senaste test av golfklassare i nummer 20/2017 och fick plus för sina köregenskaper, motor och säkerhet medan ägandekostnaderna blev en plump i protokollet.

Dagens generation av Astra debuterade under Frankfurtsalongen 2015 men modellnamnet har hängt med sedan 1991 då den tog över efter Kadett, ett namn som Opel använde första gången 1936.

Visa kommentarer
NUVARANDE Halv miljon nya Opel Astra sålda i Europa
NÄSTA Ny utvecklingschef hos Audi Sport – fler modeller på gång