Handsfree blir standard i Volkswagens bilar

För att sänka olycksrisken finns i alla europeiska länder, förutom Sverige, lagar som reglerar användningen av mobiltelefon i bil. Nu vill Volkswagen hjälpa till att minska mobilanvändandet på de svenska vägarna genom att låta handsfree bli standard i princip alla deras modeller.

En omdiskuterad och nästan infekterad trafikfråga som är på tapeten just nu – och har varit det mer eller mindre senaste åren – är den om handhållen mobilanvändning i bil.
Sverige är enda landet i Europa som inte har någon form av reglering vad gäller knappande på mobiltelefonen medan man kör. Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) blir trafiken och körningen inte mer säker om man inför ett förbud mot handhållen mobilanvändning bakom ratten. Därför kommer det i Sverige i dagsläget inte att införas några lagar som reglerar detta.

VTI:s uttalande går stick i stäv med andra europeiska länders undersökningar som säger att en ökad olycksrisk hänger ihop med mobilanvändandet. Dessutom är VTI:s slutsats helt uppåt väggarna fel enligt en alldeles färsk undersökning som forskare på Berkley-universitetet i USA genomfört. Där jämförde man antalet trafikolyckor två år innan mobilförbudets inträde med antalet trafikolyckor två år efter.
Statistiken visade att antalet dödsolyckor minskade med 22 procent, antalet skadade med 50 procent och antalet olyckor totalt med 47 procent.

Motormännens Riksförbund gick för några dagar sedan ut och krävde handsfreetvång vid användande av mobiltelefon i samband med bilkörning. Kravet lämnade de över till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Volkswagen Sverige meddelar i dag att de ställer sig bakom Motormännens Riksförbund krav och går samtidigt till handling. Merparten – 98,5 procent – av Volkswagen modeller som säljs i Sverige kommer från och med modellår 2013 att ha handsfree som standardutrustning. Endast några basversioner kommer att säljas utan handsfree.

Visa kommentarer