Liten, tuff och eftertraktad. 40 000 personer har redan anmält intresse för Honda e, märkets första elbil. Nu har den produktionsklara versionen täckts av i Frankfurt och med det presenteras även ett svenskt pris.

Efter två års väntan och oräkneliga pressmeddelanden, spionbilder och till och med en provkörning är nu den produktionsklara elbilen Honda e avtäckt – och det under pågående Frankfurtsalong. Men spekulanten med tunt läder har väntat i onödan. Honda e må vara en liten bil men den säljs inte direkt till lågpris för det.

I Tyskland startar priset för bilen på 29 470 euro (över 317 000 kronor) – och det efter statliga bidrag. Då handlar det om instegsversionen med 136 hästkrafter stark motor.

Honda e Frankfurt 2019

Foto: Honda

Den starkare versionen med 154 hästkrafter kostar 32 470 euro (närmare 350 000 kronor) och kommer då i Advance-utförande vilket omfattar saker som parkeringsassistans, backkamera och maffigare stereopaket. Ett maximalt vridmoment på 315 newtonmeter nämns för motorn och Honda e tar sig 0-100 på omkring åtta sekunder.

I Sverige startar priset för Honda e på 370 200 kr, Advance kostar 399 950 kronor och att leasa den versionen kostar 4 495 kronor per månad. Hur Honda e prismässigt står sig mot Volkswagen lite större elbil ID.3 ser du längre ned i denna artikel.

Båda versionerna kommer med samma batteripaket med en kapacitet på 35,5 kWh vilket ger en räckvidd på 22 mil – full tillräckligt för vardagslunk i urban miljö, menar Honda.

Honda e Frankfurt 2019

Foto: Honda

Med snabbladdare ska det ta 30 minuter att fylla på batteriet upp till 80 procent och Honda lanserar nu en laddbox med en laddeffekt upp till 22 kW vilket gör det möjligt att ladda batteriet till 100 procent på 4,1 timmar.

LÄS MER: Vi kör Honda e

Över 40 000 personer har anmält intresse för Honda e och orderböckerna öppnas denna månad. Första leveranserna sker sommaren 2020 i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge.

Honda e Frankfurt 2019

Foto: Honda

Under Frankfurtsalongen har även Volkswagens ID.3 täckts av, en större bil, med 33 mils räckvidd och med en prisbild på under 30 000 euro i Tyskland (cirka 319 000 kronor) före subventioner. I Sverige har bilen att startpris på under 350 000 kronor som med statligt bidrag blir under 290 000 kronor.

Honda e är märkets första elbil, 2025 ska alla märkets bilar på den europeiska marknaden var elektrifierade.

Visa kommentarer