Här är nya Aston Martin AM310 Vanquish

Aston Martin Vanquish gör comeback efter att ha varit ersatt av DBS sedan 2007. Med nära 50 nya hästkrafter kapas accelerationstiderna och toppfarten höjs.

Vad som kan ha varit bilvärldens sämst bevarade hemlighet är nu officiell – Aston Martin AM310 Vanquish. Vi kunde så sent som i går visa bilder på bilen när den gick igenom sina allra sista tester på Nürburgring med minimalt med kamouflage men nu är alltså hemlighetsmakeriet över för den här gången.

Karossen sitter runt en ram i aluminium men för första gången i Aston Martins historia är hela karossen smidd i kolfiber. Aston Martin hyllar materialet som de hävdar gjort den bakre integrerade bakvingen möjlig.

Designen har tagits emot med blandad kritik, dels för det olackade kolfiberkjolpaketet, men även för att man kanske skyndat lite för långsamt med utvecklingen av dragen. Det krävs ett visst kunnande för att skilja nya Vanquish från DBS och gamla Vanquish, men Aston Martin är nöjda med dragen.

– Nya AM310 Vanquish blandar vacker design med imponerande teknik, som det superba nya infotainmentsystemet. Det här är den senaste inkarnationen av allt vi vet, med allt vi lärt oss från One-77. Det är den ultimata Super Grand Tourern, och är den nyaste representanten för Power, Beauty and Soul (Aston Martins motto, reds anm), säger vd Ulrich Bez i ett pressmeddelande.

Den sex liter stor V12:an är bekant sedan tidigare, men effekten har nu hoppat upp från DBS 517 hästkrafter till 565 i Vanquish. Vridmomentet har också blivit större, numer utvecklar motorn 620 newtonmeter, att jämföra med den gamla bilens 570. Den halvautomatiska växellådan Touchtronic 2 med sex växlar sitter bak i bilen och skickar ner hästkrafterna till bakhjulen. 0-100 går numer på 4,1 sekunder och toppfarten är 295 kilometer i timmen.

Nya Aston Martin Vanquish mäter 4 720 mm x 2 067 mm x 1 294 mm, medan hjulbasen är 2 740 mm lång. Trots den synliga kolfibern i kjolpaketet är det ingen riktig lättviktare – Vanquish väger in på 1 739 kilo, men så är bilen tänkt att vara en GT-bil. Bagageutrymmet är 60 procent större än i DBS och interiören sägs vara 140 procent större, vilket ger lite mer plats för baksätespassagerarna.

Bromsarna är keramiska både fram och bak och mäter 398 mm fram med sexkolvsok och 360 mm bak med fyrkolvsok. Launch Control, antisladd, antispinn och DSC med specialinställning för bankörning är standardutrustning. Infotainmentsystemet med en 6,5 tum stor skärm styr över det 1 000 watt starka Bang & Olufsen-systemet med femton högtalare runt om i bilen.

Priset börjar på motsvarande 2,1 miljoner i England och börjar säljas omgående. De första bilarna kommer till kund i slutet av 2012. Cabrioleten Volante kommer troligen nästa år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer