Pininfarinas första supersportbil med 1 900 hästkrafter är eldriven och snabbare än en Formel 1-bil. Battista är namnet och bilen ska bara byggas i 150 exemplar.

Pininfarinas första bilmodell är presenterad. Ja, som eget märke vill säga, man har ju varit med i branschen sedan 1930. Bilens utveckling har vi kunnat följa under ett år i form av konceptet PF0, nu har den klara täckts av under bilsalongen i Genève.

Battista, som bilen heter, är en eldriven sportbil i den övre ligan. Motorn har en effekt på 1 900 hästkrafter och ett vridmoment på 2 300 newtonmeter. Den är snabbare än en Formel 1 bil, sprinten 0-100 km/h går på under två sekunder. Till 300 km/h tar det tolv sekunder och topphastigheten är 350 km/h.

Pininfarina Battista

Foto: Pininfarina

Batteriet har en kapacitet på 120 kWh och bilens räckvidd är 45 mil. Battista är fyrhjulsdriven, har torque vectoring-teknik och fem olika körlägen. Bromsskivorna är kolfiberkeramiska och mäter 39 centimeter. Hjulen är på 21 tum och däcken kommer från Pirelli. Bilens monocoque är byggd i kolfiber så är även karossen. Under skalet finns även en krockabsorberande aluminiumkonstruktion.

Pininfarina Battista

Foto: Pininfarina

Som brukligt när det gäller eldrivna supersportbilar är det kroatiska Rimac Automobili som står för själva tekniken. 100 miljoner euro ska ha investerats i deras samarbete. Med på tåget är också Mahindras Formel E-stall (Mahindra äger Pininfarina) som även var med vid avtäckningen av bilen. Så var också 2016 års Formel 1-mästare Nico Rosberg.

Blott 150 exemplar ska byggas av superbilen och säljas i Nordamerika, Europa, Asien/Mellanöstern – maximalt 50 per region.

Visa kommentarer