Pininfarinas första supersportbil med 1 900 hästkrafter är eldriven och snabbare än en Formel 1-bil. Battista är namnet och bilen ska bara byggas i 150 exemplar.

Pininfarinas första bilmodell är presenterad. Ja, som eget märke vill säga, man har ju varit med i branschen sedan 1930. Bilens utveckling har vi kunnat följa under ett år i form av konceptet PF0, nu har den klara täckts av under bilsalongen i Genève.

Battista, som bilen heter, är en eldriven sportbil i den övre ligan. Motorn har en effekt på 1 900 hästkrafter och ett vridmoment på 2 300 newtonmeter. Den är snabbare än en Formel 1 bil, sprinten 0-100 km/h går på under två sekunder. Till 300 km/h tar det tolv sekunder och topphastigheten är 350 km/h.

Pininfarina Battista

Foto: Pininfarina

Batteriet har en kapacitet på 120 kWh och bilens räckvidd är 45 mil. Battista är fyrhjulsdriven, har torque vectoring-teknik och fem olika körlägen. Bromsskivorna är kolfiberkeramiska och mäter 39 centimeter. Hjulen är på 21 tum och däcken kommer från Pirelli. Bilens monocoque är byggd i kolfiber så är även karossen. Under skalet finns även en krockabsorberande aluminiumkonstruktion.

Pininfarina Battista

Foto: Pininfarina

Som brukligt när det gäller eldrivna supersportbilar är det kroatiska Rimac Automobili som står för själva tekniken. 100 miljoner euro ska ha investerats i deras samarbete. Med på tåget är också Mahindras Formel E-stall (Mahindra äger Pininfarina) som även var med vid avtäckningen av bilen. Så var också 2016 års Formel 1-mästare Nico Rosberg.

Blott 150 exemplar ska byggas av superbilen och säljas i Nordamerika, Europa, Asien/Mellanöstern – maximalt 50 per region.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer