Förra året visade det svenska företaget Einride upp sin första modell av självkörande elektriska lastbilar som även kan styras från distans. Den går under namnet T-pod och i dag rullar endast en prototyp av lastbilen på vägarna.
Nästa år väntas däremot 50 stycken att vara i produktion och vid slutet av 2020 har företaget som mål att 200 ska vara i bruk.

Nu har företaget visat upp T-log, en timmerbil som enligt Einrides vd, Robert Flack, gör att de ger sig ut på ”outforskat område”.
– Vi försöker hela tiden tänja gränserna för vilka uppgifter elektriska, automatiserade fordon kan ta sig an och för vilka miljöer de kan verka i för att driva på en omställning till miljövänliga transporter. Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande, säger Flack.

Han fortsätter:
– I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020.

Precis som Einrides första modell saknar T-log en förarhytt och är självkörande på nivå 4. Alltså att lastbilen kan ta hand om rattandet själv under vissa förhållanden, som bland annat körning på motorväg.
När trafiken blir mer komplex så kan fordonet styras av en ”operatör” från distans med hjälp av 4G-uppkoppling.

Visa kommentarer
NUVARANDE Här är svenska Einrides nya förarlösa lastbil
NÄSTA Jim Clarks Lotus Elite på auktion