När Aston Martin tog fram sin supersportbil Vulcan var det med bara en sak i åtanke: bankörning. Därför fick ingen av de 24 bilarna framföras på gatan. Men så är det inte nu längre!


Motorsportsföretaget RML Group har nämligen byggt om en av bilarna, med stöd av Aston Martin, så att den numera är gatlegal.

Ändringar har gjorts både utanpå och inuti bilen.
Den kanske mest uppenbara skillnaden mellan en vanlig Vulcan och RML:s Vulcan är att den sistnämnda har större strålkastare fram (liknande de på nya Vantage) samt sidobackspeglar hämtade från DB11.
Svårare att lägga märke till är att även frontsplittern kapats, att bakljusen fått ett annat glas och att den stora vingen fått blinkers på sidorna.

Inuti kupén har racingstolarna bytts ut och instrumenteringens vassa kanter täckts över för att förbättra krocksäkerheten. Racingratten är dock kvar om än i modifierad form.

Under skalet har V12-motorn på 7,0-liter och 800 hästkrafter bland annat mappats om för att klara utsläppskraven. Även avgassystemet är utbytt.
För att bli mer ”användbar” till vardags har utväxlingsförhållandet ändrats och racingfjädringen bytts ut.

Se mer i klippet ovan!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer