Hemliga BMW 767iL med V16-motor

1987 såg BMW:s första V12-motor dagens ljus. Parallellt med den tog man även fram en V16-maskin, men den tog sig aldrig vidare från konceptstadiet. Här är historien om det sextoncylindriga monstret från München.

Stora motorer med många cylindrar blir allt mer sällsynt. Allt fler åttacylindriga motorer ersätts med överladdade sexor eller elektrifierade fyror, och de tolvcylindriga motorerna är förmodligen snart ute ur spelet, även om BMW håller fast vid sin så långt det är möjligt.

BMW 767iL Goldfisch Secret Seven V16

En 750iL… men vad är det för mysko på bakskärmen?

BMW:s första V12-motor, den med beteckningen M70 och som i grunden var två raka M20-sexor med 60 graders vinkel mellan cylinderbankarna, lanserades 1987 i 750i. Den var på 4 988 kubikcentimeter (avrundas till 5,0 liter, därav siffran 50 i modellbeteckningen 750i) och därmed exakt dubbelt så stor cylindervolym som märkets raka sexa som var på 2 494 kubikcentimeter (2,5 liter).

BMW 767iL Goldfisch Secret Seven V16

Som synes ingen vanlig 750iL.

BMW ville under samma år, det vill säga 1987, visa förträffligheten med sina maskiner och hur skalbara de var. Det vill säga att man kan addera och subtrahera cylindrar i princip hur som helst, ungefär på samma vis hur många biltillverkare i dag arbetar. Man tog fram en trecylindrig motor på 1,25 liter enligt denna princip, men framför allt tog man fram en gigantisk V16-motor som på 6 651 kubikcentimeter (6,7 liter). Man lade helt enkelt till två cylindrar till varje cylinderbank på M70-tolvan. Motorn gick under internnamnet ”Goldfisch”, hade 408 hästkrafter och vägde 310 kilo. V12:an hade ”bara” 300 hästkrafter.

BMW 767iL Goldfisch Secret Seven V16

Den märkliga svulsten, det finns likadan på vänster bakskärm, leder in luft till bagageutrymmet….

V16-maskinen placerades i, som det ser ut på bilderna, en 750iL, det vill säga den förlängda V12-versionen av 7-serie generation E32. Men det finns uppgifter om att grundbilen var en 735iL, alltså modellversionen med den raka sexan på 3,4 liter (M30).
Motorn med sexton cylindrar var så enorm att den fyllde upp hela motorrummet. BMW:s ingenjörer var därför tvungna att placera kylsystemet i bagageutrymmet. Grillen i fronten förlorade därmed sin funktion, i stället öppnades bakskärmarna upp och stora luftscoop monterades för att kylande luft skulle ha en chans att ta sig in. Mellan bakljusen syns tydligt kylsystemet med dubbla fläktar.

BMW 767iL Goldfisch Secret Seven V16

… där bilens kylsystem, som normalt sitter bakom grillen i andra änden av bilen, är placerat.

Bilen kallades internt för bland annat ”767iL Goldfisch” och ”Hemliga Sjuan”. Just hemlig var den allt, bilen presenterades bara inom företaget och visades aldrig upp offentligt förrän på senare år. I förra veckan stod den utställd på Oslo Motor Show.

BMW 767iL Goldfisch Secret Seven V16

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8… på varje sida. En V16-motor med andra ord. 60 grader mellan cylinderbankarna.

V16-motorer har aldrig tillhört vanligheterna, men det har funnits några genom tiderna. På 1930-talet var det framför allt Cadillac som satsade på detta antal cylindrar i V-formation. Deras motor var på 7,4 liter. För 15 år sedan presenterade Rolls-Royce en V16-motor på 9,0 liter i konceptbilen 100EX.
På senare år har det i V16-sammanhang handlat om märkliga supersportbilen Devel Sixteen, bilen som sägs göra 560 km/h men som aldrig kommer till skott.
Även Bugatti är kända för sexton cylindrar, men det franska märket har en annan konfiguration – W16.

BMW Group Classic på Twitter


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer