Porsche 911 har precis presenterats, faceliftad inför årsmodell 2009. Om tre år är det däremot dags för nästa generation att kliva in i rampljuset och nu har de första intressanta detaljerna om den klassisksportbilen dykt upp.

Porsche 911, mer klassiska former är svåra att hitta. Bilens grunddesign har mer eller mindre lämnats orörd sedan den kom i början av 1960-talet. År 2011 är det dags för nästa generation av sportbilen från Zuffenhausen och även om mycket blir sig likt kommer en rad detaljer att förändras, speciellt under skalet.

Porsche-chefen Wolfgang Dürheimer lovade nyligen att nästa 911 ska bli än mer kompetent än i dag, samtidigt som den ska bli sexigare och mer unik. Till Car Magazine avslöjade Dürheimer att frontens design kommer att förändras en del (dock försiktigt får man anta) för att möta de nya krav på fotgängarskydd som träder i kraft. Den klassiska baken på bilen kommer också att genomgå förändringar, men syftet är här i stället för att få bilen mer aerodynamisk med bättre downforce än i dag. Dürheimer sa dessutom att nya 911 kommer att sakna sidobackspeglar. Utan mer kött på benen tippar vi att Porsche kommer att satsa på bakåtvända kameror som ersätter speglarna, något som man sett på många konceptbilar de senaste åren men som aldrig tagit sig fram till verkliga livet.
Fler nyheter vad gäller aerodynamiken är en dynamisk bakvinge, justerbar frontspoiler samt justerbara luftinsläpp. Det sistnämnda låter helt klart hi-tech, men syftet skulle kunna vara att påverka bilens väghållning beroende på rådande fart samt öka toppfarten genom att blockera delar av luftinsläppen.
Självklart kommer nästa 911 att bestå av mer lättviktsmaterial än tidigare vilket inte bara hjälper prestandan upp till nya nivåer, utan även för att få ner bilens förbrukningssiffror.

Ytterligare sju år senare är det dags för nästnästa generation 911. Dürheimer tror att PDK-lådan (dubbelkoppling) fortfarande kommer att vara i fokus då, men kan kompletteras av en CVT-låda. Han tror också att elektroniken har nått nya höjder då och 911 kommer att vara fullpackad med det senaste – fyrhjulsstyrning, parkeringsassistans som parkerar bilen på egen hand samt steer-by-wire-system för att komma bort från mekaniska och hydrauliska system.

Läs mer

    Test


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer