Hetaste tipset – Saab kan bli kinesisk-japanskt

Säljprocessen av Saabs konkursbo beräknas gå in i en ny fas inom kort. Hetaste spåret för tillfället är kinesiskt-japanskt, och innehåller elbilstillverkning. Vi reder ut begreppen och samlar ryktena.

Från konkursförvaltarna är det knäpptyst om vad som händer bakom kulisserna, men säljprocessen av Saabs konkursbo fortskrider av allt att döma enligt plan, och förhoppningen har sedan tidigare varit att redan i slutet av mars månad, det vill säga inom en vecka, kunnat välja ut en prioriterad budgivare. Därmed inte sagt att vi kommer veta klart vem som blir ny ägare till Saabfabriken, då det kan dröja ytterligare ett tag tills ett eventuellt färdigt köpeavtal blivit påskrivet. Någon gång under våren lär det i alla fall bli, om processen fortsätter enligt planen.

Under hela säljprocessen av Saabs konkursbo har olika rykten om budgivare och bud florerat, och även om det på ytan är tyst så finns vissa rykten som framstått som hetare än andra. Det senaste är kineiskt-japanskt, och innefattar tillverkning av elbilar. Samtidigt vidhåller dock konkursförvaltarna att ingen av de budgivare som finns i processen ännu har valt att hoppa av. Nedan följer en kort genomgång av de mest frekvent förekommande ryktena.

BAIC/Panasonic
Ett av de mer nyligen tillkomna rykten gör gällande att kinesiska Beijing Automotive, BAIC, som tidigare köpt tillverkningutrustning för gamla Saab 9-3 och 9-5, ska vara intresserade av Saab. Enligt uppgifter ska BAIC ha besökt fabriken i Trollhättan under de senaste veckorna, och även ha lagt ett bud. Budet ska ha lämnats in i samarbete med ett dotterbolag till japanska Panasonic, och syftet med ett eventuellt köp vara att utveckla och tillverka elbilar i Trollhättan.

Japanska/Kinesiska underleverantörer
Enligt vad tidningen lokaltidningen TTELA erfar ska även en annan kombination av japanska och kinesiska intressen ha inkommit med ett bud, eller i alla fall ha träffat konkursförvaltarna med syfte att lägga ett bud. Detta konsortium ska i huvudsak bestå av underleverantörer, och enligt källor till TTELA ska budet ligga mycket bra till i dagsläget. ”Det här är det klart hetaste spåret”, säger en källa till TTELA. Även här ska syftet vara att tillverka och utveckla elbilar och batterier, och svenska PR-byrån Springtime, som företräder konsortiet bekräftar att intresse finns.

Youngman
Kinesiska Youngman är en av de spekulanter på Saab som varit med längst i budgivningen. Företaget var, som ni säkert minns, aktuella att köpa en stor del av Saab redan innan konkursen, och har i skarpa ordalag uttalat sitt intresse även efter densamma.  Syftet med ett köp av Saab vore att komma över teknisk kompetens och de delar av den tidigare Saab-produktionen som inte omfattas av tekniklicenser från GM. Ett spår har varit att man vill bygga kinesiska Lotus-bilar, bilar som inte ska förväxlas med brittiska sportbilarna Lotus. Youngmans Lotusbilar bygger i stället i hög grad från licensbyggda bilar av malaysiska märket Proton (som förvisso äger brittiska Lotus, vilket gör att man kan använda det varumärket). Hur länge Youngman har tillgång till dessa licenser har dock varit tveksamt, och kanske söker man därför efter egen teknisk kompetens.

Mahindra
Indiska Mahindra har också någorlunda öppet uttryckt sitt intresse för Saabs konkursbo. Mahindra är en av Indiens största fordonskoncerner (dock efter Tata, som ju äger Jaguar/Land Rover) och har stor erfarenhet av fordonsinsudtrin. Bland annat har man tagit över sydkoreanska SsangYong, som för något år sedan mötte ett liknande öde som Saab, och vänt produktionen. Mahindra har ytterligare fördelar i ett stort kontaktnät inom underlveratörsleden och är, enligt källor som Teknikens Värld talat med, en av få intressenter som kan ha kapaciteten att nå en överenskommelse med GM om rättigheter till tekniklicenser.

BMW/Magna
Ett spännande rykte som bland annat rapporterats av entusiastbloggen Saabsunited involverar en europeisk biltillverkare i allmänhet, och då kanske just BMW i synnerhet. Spekulationer har funnits om även kanadensiska Magna, som ju i samband med att Saab såldes förra gången var väldigt nära att köpa Opel av GM, ska varit delaktiga i att lägga ett gemensamt bud med BMW. Varken BMW eller magna har dock valt att kommentera ryktena, varken i form av att bekräfta de eller med kraft dementera de. Syftet med ett eventuellt köp från BMW:s sida skulle kunna vara att ha ytterligare ett märke inom koncernen att dela de utvecklingskostnader som krävs för framhjulsdrivna plattformar som ju idag endast finns hos Mini i BMW-gruppen. BMW hade sedan tidigare ett avtal om motorer med Saab, vilket kan tyda på att man inte ser Saab som ett direkt hot mot just BMW, utan snarare som ett märke som appelerar till en målgrupp någonstans mellan just BMW och Mini.

Volvo, Innovatum, Semcon och övriga intressenter
Vi vet också att ett lång rad företag gett sitt intresse för delar av Saabs konkursbo, och att det även finns mindre omtalade spekulanter på att ta över hela Saab. Till de som sägs vara intresserade av delar av Saab hör bland annat Volvo, teknikparken Innovatum (som ju numer är delägare i Saab-muséet), ochkonsultföretaget Semcon. Särskilt flera av de utvecklingsprojekt som bedrivits hos Saab har uttryckts intresse för. Konkursförvaltarna har dock under hela processen sagt att målsättningen är att hitta en helhetslösning, där Saab säljs i ett stycke. En lösning som inte bara är bra för de som har fordringar på Saabs konkursbo, utan även för regionen ur ett samhällsperspektiv.

Perspektiv – Elbilar räddar inte Trollhättan

Det hetaste spåret just nu sägs alltså vara elbilar, och då förmodligen tillverkade av en koncern eller ett konsortium med relativt begränsad etablering på bilmarknaden i dag. Tillåt mig vara tveksam. Visst, Saab är i konkurs och de som tidigare arbetat vid fabriken är i dag arbetslösa eller har hittat nya arbeten. Men fabriken i Trollhättan är fortfarande dimensionerad för att tillverka uppemot, och kanske även över, 100 000 bilar årligen. Det är volymer som inte på åtskilliga år kommer att tas upp av elbilar. Tvärt om. Vid Teknikens Världs test av elbilar och elhybrider nyligen visade sig elbilar inte ens vara i närheten av de användningskrav vi ställer på andra bilar i vardagen. Detta avspeglas också på försäljningen.

Nissan Leaf, en av de elbilar som i dag beskrivs som närmast lik en vanlig bil, har sedan lanseringen 2010 (dock varierande beroend på marknad) inte ens sålts i 20 000 exemplar. Men även om Nissans egna siffror säger att ytterligare några tusen beställningar gjorts är nivån låg, särkskilt som Nissan är en väl etablerad global spelare på markanden och ingår i en stor koncern. För någon månad sedan berättade vi hur Citroën sänkte priset på sin elbil C-Zero med hela 70 000 kronor, för att över huvudtaget få bilarna sålda. Priset är dock fortfarande knappt 300 000 kronor. Dyrt för en småbil med tveksam räckvidd. Försäljningen av Chevrolet Volt, som ju inte är en riktig elbil utan en laddhybrid, och en riktigt bra sådan också, har gått så trögt att man tvingats stänga fabriken i en månad.

Kort sagt så hoppas jag att det finns tillräcklig vilja och styrka hos de intressenter som inte enbart tänker sig elbilsutveckling/-produktion i Trollhättan. Och jag litar på konkursförvaltarnas förnuft i det här sammanhanget, ty även de lär vara medvetna om det faktumet. Elbilar må kunna rädda Saab som varumärke (om Saab AB går med på det), men det räddar knappast Trollhättan.

Erik Andrén


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer