Stark men sval. Efterträdaren till 6-serien var en teknikundervisning förpackad i en kilform. Men en sportbil? Nja.

Enligt ryktet tvekade BMW, men tryckte slutligen på lanseringsknappen. Inför visningen av den helt nya 8-serien i september 1989 rådde det delade meningar inom ledningen huruvida den vid det här laget gamla 6-serien skulle få en ersättare. Värstingversionen M635CSi gick fortfarande åt hos återförsäljarna men till slut fattades ändå beslutet att släppa en helt ny modellserie, visserligen inte en direkt uppföljare men ändå i samma anda som den framgångsrika 6-serien.

Precis som med 7-serien några år tidigare gick BMW på knock. Bilen med den högsta sifferbeteckningen från företaget blev också den mest teknikspäckade någonsin. 8-serien var mer eller mindre en rullande teknikuppvisning, en demonstration av vad BMW klarade av. Den avskalade och kilformade karossen skvallrade om att det var en modern bil och de låga projektionsstrålkastarna som fälldes upp ur motorhuven gav en fingervisning om vad som fanns undertill.

För att ha en så stor kaross var 8-serien en trång bil invändigt. Instrumentgruppen framför föraren hade överlappande mätare för varvtal och hastighet. Om luften utanför innehöll för mycket pollen eller föroreningar stängdes den inkommande luften av automatiskt.

För att ha en så stor kaross var 8-serien en trång bil invändigt. Instrumentgruppen framför föraren hade överlappande mätare för varvtal och hastighet. Om luften utanför innehöll för mycket pollen eller föroreningar stängdes den inkommande luften av automatiskt.

De lyckliga få som fick provsitta, eller till och med köra, lade märke till att sidorutorna hissades ned ett par centimeter när dörrarna öppnades. När de sedan stängdes igen hissades rutorna upp, detta för att rutan skulle täta effektivt mot gummilisten men också för att minska det övertryck i kupén som annars uppstår när dörrarna stängs – ett beteende som är vanligt på många coupéer än i dag.

Ännu mer framåtblickande var den avancerade integralbakaxeln med fem länkarmar till varje hjul som tillät en viss styreffekt på bakhjulen. På så sätt medgavs smidigare köregenskaper i låga hastigheter, stadigare beteende i hög fart men också att reaktionskrafterna vid inbromsning och acceleration motverkades. Nästan lika spännande för tekniknörden var den speciellt vattenavstötande vindrutan och den sexväxlade manuella lådan – den första i en serieproducerad personbil.

”850CSi” på bakluckan betydde att du körde den förstorade V12-motorn på 380 hästkrafter och inte den tamare 850Ci. 17-tumsdäck med 40-profil behövdes när man skulle accelerera från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder.

”850CSi” på bakluckan betydde att du körde den förstorade V12-motorn på 380 hästkrafter och inte den tamare 850Ci. 17-tumsdäck med 40-profil behövdes när man skulle accelerera från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder.

Trots den imponerande V12-motorn med sina 300 hästkrafter i 850i, som senare döptes om till 850Ci, var 8-serien långt ifrån en sportbil. 8-serien var en bil i rakt nedstigande led från de gamla CSi-coupéerna och även om fartresurserna räckte till inkräktade komforten på körkänslan. Den tolvcylindriga motorn som debuterat i 7-serien var förstås imponerande men gav sig knappt till känna. Ljudet var oerhört väl dämpat och momentkurvan flack. Dessutom vägde bilen 1 910 kilo.

Den bortskämda kritikerkåren må ha stämplat 850i som en tråkig bil men det kunde ingen säga om värstingversionen 850CSi som följde efter ett par år. Nu hade bilen fått det där lilla extra som saknades. V12-motorn växte till 5,6 liter och med det ökade effekten till 381 hästkrafter och 550 newtonmeter. BMW-tolvan kunde nu hänga med även de snabbaste Porscharna i acceleration. Enligt de officiella siffrorna avverkades sprinten 0–100 km/h på 5,9 sekunder medan 200 km/h uppnåddes på 20 sekunder blankt.

BMW-njurarna hade aldrig varit mindre än så här. På 8-serien var de förminskade till små näsborrar flankerade av nyfikna popustrålkastare.

BMW-njurarna hade aldrig varit mindre än så här. På 8-serien var de förminskade till små näsborrar flankerade av nyfikna popustrålkastare.

Om basmotorn var tystlåten var 5,6-litersversionen något helt annat. Det sörplade i insuget och ylade ur avgasrören. 850CSi var inte någon renodlad M-bil, även om det stod ”Powered by M” på ventilkåpan. En länge väl bevarad hemlighet var den M8-prototyp som utvecklades av M-avdelningen för att konkurrera med Ferrari men som aldrig byggdes i mer än ett exemplar. Hela historien om BMW M8 kan du läsa här.

1992 utökades motorprogrammet med instegsmodellen 830i som drevs av en treliters-V8 men som på grund av lanseringen av 840i inte byggdes i fler än 18 exemplar. Möjligheten att köpa bilen med V8 gjorde 8-serien mer lättåtkomlig och dessutom lättare i steget men den var fortfarande en udda fågel.

Under 2017 visade BMW upp en ny generation 8-serie i form av en konceptbil. Denna nya generation av stor bayersk, slank coupé ska börja byggas under 2018.

Texten är hämtad från boken Stora guiden om BMW, utgiven av Teknikens Värld.

Visa kommentarer
NUVARANDE Historien om BMW 8-serie
NÄSTA Fruktansvärd Ford Mustang till salu