Historien om BMW Z8

My name is Z8… BMW Z8. Historien om bilmodellen som var så mycket mer än bara James Bonds tjänstefordon.

BMW 507 var en av 1950-talets vackraste bilar men en affärsmässig flopp. 45 år senare gjorde BMW ett nytt försök. Inte bara japanska bilnördar, utan hela världen baxnade när BMW drog täcket av den nya konceptbilen Z07 i Tokyo 1997. Nästan alla tänkte på 507. Från den låga fronten och de böljande framskärmarna till den smäckra bakdelen påminde Z07 om 507.

De ansvariga för designen hette Chris Bangle och Henrik Fisker (den förre blev BMW:s mest omdiskuterade designer genom tiderna, den senare startade eget bilmärke i sitt eget namn) och alla tycktes överens om att de hade skapat ett mästerverk. Trots översvallande omdömen var det långt ifrån självklart att BMW, som alltid ansetts vara framåtblickande i sin design, skulle bygga en bil med så tydliga retroinfluenser. Efter att Z07-konceptet visats upp en andra gång i Detroit ett år senare fanns inga tvivel längre – bilen skulle byggas.

Det finns retrodesignade och så finns det tidlösa bilar som genast blir klassiker. Z8 kan enligt de flesta räknas till den senare kategorin.

Historien om Z8 tar dock sin början långt tidigare än så. Under en helg sommaren 1993 hölls en stor tillställning för att tacka av den mång­åriga chefen Eberhard von Kuenheim. För att ge festen rätt air hade man samlat en skara BMW-klassiker för en mindre utställning. En av dem var BMW 507 och det sägs att det genast blossade upp en diskussion om hur en modern tolkning av 507 skulle se ut, vilken motor skulle den ha, och slutligen, varför skulle man inte bygga en? Nytillträdde vd:n Bernd Pischetsrieder och utvecklingschefen Wolfgang Reitzle deltog i diskussionen och kom överens om att man skulle undersöka möjligheterna i ett sådant projekt.

En modern 507 kanske skulle vara en lämplig ersättare till den misslyckade 8-serien? Arbetet med konceptbilen Z07 kom igång snabbt och projektet fick internbeteckningen E52. Drygt två år efter premiärvisningen av konceptet stod en produktionsklar bil redo. Utseendet låg mycket nära konceptbilens.

Den vackra ratten har tro’t eller ej plats för krockkudde.

Bilen hade fått ett namn enligt BMW:s Z-linje men kunde lika gärna ha hetat 507. Karossformen var ingen direkt kopia av Albrecht von Goertz mästerverk från 1955 men det mesta påminde om den legendariska föregångaren. Motorhuven var långsträckt, aktern kort och rund, hjulhusen breda och hjulen stora. Bakom en låg och upprättstående vindruta fanns en sittbrunn för två. Till och med körställningen påminde om hur det var i gamla tiders sportvagnar. Man satt upprätt med den stora ratten rakt framför sig.

Den böljande aluminiumkarossen vilade på en extremt böj- och vridstyv aluminiumbur, en så kallad Space Frame. Konstruktionen vägde 230 kilo och förbands med 1 000 olika svetspunkter och 57 meter svetssöm. Även i hjulupphängningarna byggdes det mesta i lättmetall men Z8 var trots det ingen lättviktare. Vågen visade 1 660 kilo. Space Frame-konstruktionen byggdes av BMW själva i Dingolfing men för att sammanställa hela bilen krävdes hjälp av ytterligare två fabriker. Hela byggprocessen tog tre gånger så lång tid som för en 3-serie. Endast tio bilar kunde byggas per dag.

Trots massiv publicitet, bland annat genom James Bond-filmen The World is not Enough, blev Z8 en försäljningsmässig besvikelse. När produktionen stoppades 2003 hade endast 5 703 bilar byggts.

Den höga vikten, som delvis var resultat av all komfortutrustning, kompenserades av det imponerande motorpaketet. V8-motorn på 5,0 liter var densamma som 1999 debuterat i M5. Motorn har blivit ihågkommen som en av BMW:s främsta men inte minst för att vara den första V8-motorn utvecklad av BMW:s M-avdelning som tidigare koncentrerat sig på raka sexcylindriga motorer. Motorn var i grunden samma V8 som fanns i 540i men genom att borra upp cylinderblocket ökade volymen till 4 941 kubikcentimeter och effekten till 400 hästkrafter och 500 newtonmeter.

V8-motorn gav Z8 tillräckliga prestanda för att hålla samma nivå som prislappen som var helt jämförbar med bilar såsom de snabbaste Porsche 911-versionerna och Mercedes AMG-modeller. 0-100 km/h på 4,7 sekunder och en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h var imponerande siffror men utan spärrar skulle Z8 ha kunnat fortsätta bortåt 300 km/h. Stabiliteten var bergfast långt bortom 200-strecket.

Bilens höga pris illustrerades i Teknikens Värld med hur många Hyundai Atos du fick för samma pris.

Enligt Teknikens Världs testlag, som sommaren 2000 tog en tur med Z8 till Tyskland, satte bilen helt nya måttstockar för vad en superbil kunde och borde klara av. Z8:s största begränsning var priset, och så gäller även än i dag. En bättre begagnad Z8 betingar runt en miljon kronor.

Texten är hämtad från boken Stora guiden om BMW, utgiven av Teknikens Värld. Fler artiklar ur serien ”Historien om” hittar du här.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer