INTERVJU. Hög prestanda och tillräckligt med kraft i batteriet för att klara en normal dagskörning på el. Det blir strategin när Volkswagen presenterar en rad nya laddhybrider.

Volkswagen storsatsar på elbilar och sjösätter sitt allra dyraste investeringsprogram någonsin. Men förbränningsmotorerna kommer att leva kvar – i laddhybriderna. Volkswagens chef för laddhybridtekniken, Kai Philipp, avslöjade delar av Volkswagens strategi under en livesänd presskonferens.

Kai Philipp Volkswagen

Foto: Volkswagen

Kai Philipp är Volkswagens chef för laddhybridtekniken.

Enligt Philipp har Volkswagen valt bensinmotorn 1,4 TSI, med turbo, som ena kraftkällan i laddhybriddrivlinan. Anledningen är att motorn anses passa allra bäst ihop med elmotor och batterier. Phlipp ville inte riktigt svara på varför den aningen modernare 1,5-litersmotorn som finns i nyare VW-bilar skulle passa sämre. Men troligen handlar det om att använda befintlig teknik för att hålla kostnaden nere.

Kostnad ligger delvis också bakom att Volkswagen valt ett batteri på 13 kWh. Jämfört med Volkswagens nya elbilar är det aningen sämre energitäthet. Om Volkswagen valt samma battericeller som finns i de nya ID-bilarna kunde laddhybriden fått närmare 18-20 kWh. Men enligt Kai Philipp kostar celler med högre energitäthet mer vilket skulle göra laddhybriden dyrare.
Energitätheten har ändå ökat med 50 procent jämfört med första generationens laddhybridbatterier vilket betytt att räckvidden på el ökat. Volkswagen har valt att kyla batteripaketet med vätska för att få bästa prestanda.

LÄS OCKSÅ: Volkswagen anser att förbränningsmotorn har en framtid

Volkswagen Golf GTE 2021

Foto: Volkswagen

Nya Volkswagen Golf GTE.

En utmaning i utvecklingen av de nya laddhybriderna har varit att få plats med ett tillräckligt stort batteri och en bränsletank på det. I Volkswagen Passat GTE används totalt 96 battericeller och en tank på 55 liter bensin. Bilen får då en räckvidd på el på 55 kilometer och en lång total räckvidd.

Volkswagens nya parallell-laddhybrid passar båda plattformarna MQB och MLB. Det betyder att Volkswagen kan använda drivlinan i en rad olika modeller. Den allra senaste som presenterats är Touareg men i framtiden kommer även Tiguan, Arteon, Arteon Shooting Brake och möjligen även några T-Roc-varianter. Att Volkswagen valt att använda eldrivlinan parallellt med förbränningsmotorn och DSG-växellådan betyder också att Volkswagen kan erbjuda samma dragkapacitet som på sina bilar med bara förbränningsmotorer. Enligt Kai Philipp kommer elmotorn att användas för att stärka bilarnas kapacitet men om kunderna i framtiden hellre vill ha lägre uteffekt så kan Volkswagen enkelt ställa om.

LÄS OCKSÅ: VW-chefen tycker att Sverige är unikt

Volkswagen Tiguan GTE plus facelift 2021

Foto: CarPix

Volkswagen Tiguan är på väg att uppdateras, och får samtidigt en elmotor som ska ackompanjera bensinmotorn.

Coronautbrottet har inte påverkat Volkswagens utvecklingsavdelning som jobbat lika hårt som vanligt trots att bilfabrikerna i Europa varit stängda under krisen. Kai Philipp bekräftade det försäljningschefen Jürgen Stackmann sagt tidigare: Volkswagen ska klara EU:s tuffa utsläppskrav för 2020 och fullfölja sin elektrifieringsstrategi som tänkt.

LÄS OCKSÅ: Volkswagen Tiguan och Arteon blir laddhybrider


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer