Höga ambitioner

Test BMW X5 3,0, Lexus RX300 och Volvo V70 XC.

BMW X5 3,0

Tar uppgiften på allvar

BMW X5 3,0 är bästa valet för den som verkligen vill ha en högbyggd tuffing. Förvånansvärt mycket personbilskänsla – synd på den stötiga fjädringen. Roligast att köra i klassen.

Basfakta

MOTOR
6-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 84/89,6 mm, volym 2979 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, konstant fyrhjulsdrift, 5-växlad låda alt 5-stegad automat. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 34,4 km/h.

STYRNING
Kuggstång med servo. 3,5 rattvarv, vändcirkel 12,1 meter.

HJUL
Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R 17.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Fram fjäderben och två nedre tvärlänkar. Bak multilänkaxel med längs- och tvärlänkar.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 467, bredd 187, höjd 172, spårvidd fram/bak 158/158, frigångshöjd 18. Tjänstevikt 2065, maxlast 535. Max släpvikt 2300. Tankrymd 93 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Högt kvalitetsintryck. Rejäla materialval.
– Svårlastat bagageutrymme.

Köregenskaper
+ Mest distinkt på vägen i gänget, effektivt antisladdsystem.
– Stötig fjädring på dålig väg, lite lurig i halka.

Motor/kraftöverföring
+ Fantastiskt bottendrag, effektiv automatlåda.
– Upplevs som kraftlös vid omkörningar, ryckig i starten.

Utrustning
+ Tämligen välutrustad, massor av tillval
– Dyra tillval, automatlådan kostar exempelvis 22000 kronor

Ekonomi
+ 150000 kronor billigare än V8-modellen, fri service i tre år.
– Dyra reservdelar, ett års nybilsgaranti

Testresultat – våra egna mätningar

ACCELERATION: (0-100 km/h): 8,8 s.
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h: 43,5
FÖRBRUKNING (blandad körning EU norm.): 1,29 l/mil


Lexus RX300

USA-känsla

RX300 är en succé i USA men i konkurrensen med övriga känns den lite blek. Bekväm fjädring, stort kombiutrymme. Känns billig i detaljerna men håller säkert lika bra som övriga Toyotaprodukter.

Basfakta

MOTOR
Tvärställd 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 87,5/83 mm, volym 2995 cm3. Max effekt 201 hk (148 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 283 Nm vid 4400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, fyrhjulsdrift, 4-stegad automatlåda.
Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 38,6 km/h.

STYRNING
Kuggstång med servo. Vändcirkel 12,2 meter.

HJUL
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/70 R16 M+S.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring, krängningshämmare och fjäderben (McPherson) fram och bak. Fram triangellänkar. Bak enkla längslänkar och dubbla tvärlänkar.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 458, bredd 182, höjd 166, spårvidd fram/bak 157/155, frigångshöjd 19. Tjänstevikt 1 790, maxlast 480. Max släpvikt 2 000. Tankrymd 73 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Smart fällning av baksäte, högt i tak, långt kombiutrymme.
– Kvalitetsintrycket okej men motsvarar inte prislappen.

Köregenskaper
+ Bekväm fjädring, lägst ljudnivå i trion, trygg i halka.
– Sämst i undanmanöverprovet, kränger mycket.

Motor/kraftöverföring
+ Silkeslen kraftutveckling, mjukväxlande låda.
– Bara fyrstegad automatlåda, inget sportläge.

Utrustning
+ Mest lyxutrustning som standard i testet.
– Ratten ej ställbar i längsled, ont om tillval.

Ekonomi
+ Enda bilen som i praktiken går att köpa i grundutförande.
– Ingen vagnskadeförsäkrning, osäkert andrahandsvärde.

Testresultat- våra egna mätningar

ACCELERATION: (0-100 km/h): 8,9 s.
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h: 44,2
FÖRBRUKNING (blandad körning EU norm.): 1,3 l/mil

Volvo V70 XC

Terrängbilen lagom

Anledningen till att svenskarna blivit så SUV-intresserade. V70 XC ger ett mer robust intryck än övriga Volvomodeller. Billigare än övriga men dåligt utrustad.

Basfakta

MOTOR
5-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0. Borrning/slag 83/90 mm, volym 2435 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 285 Nm vid 1800 – 5000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 5-växlad låda alt 5-stegad automatlåda.
Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 40,3 km/h.

STYRNING
Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,9 meter.

HJUL
Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R16, M+S.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade), och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och nedre tvärlänkar.
Bak multilänkaxel med längs- och tvärlänkar.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 473, bredd 186, höjd 156, spårvidd fram/bak 161/155, frigångshöjd 20. Tjänstevikt 1730, maxlast 490. Max släpvikt 1800. Tankrymd 70 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Praktiskt kombiutrymme.
– Den känns inte lika väl ihopskruvad som BMW.

Köregenskaper
+ Bäst framstolar, bäst i undanmanöverprovet.
– Lite gungig, diffus fjädringsrörelse på dålig väg.

Motor/kraftöverföring
+ Bra bottendrag, smidig maskin.
– ”Död” strax över tomgång.

Utrustning
+ Det finns mycket att välja till.
– Men mycket lite ingår som standard.

Ekonomi
+ Billigast i testet, förmodat bra andrahandsvärde, snålast.
– Dyraste Volvokombin, skralt utrustad, ett års nybilsgaranti

Testresultat – våra egna mätningar

ACCELERATION: (0-100 km/h): 8,8 s.
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h: 43
FÖRBRUKNING (blandad körning EU-norm): 1,15 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer