Euro NCAP avslutar året med att testa tio nya bilmodeller och det är mestadels höga betyg. En av de mest intressanta bilarna är nya Volkswagen Golf som får både ris och ros.

Europeiska krocktestorganisationen Euro NCAP har haft en fullspäckade decembermånad. I början av månaden publicerades resultaten för bland andra Opel Corsa och Mercedes GLB och nu har de testat ytterligare tio nya modeller, och det är mestadels höga betyg som delas ut. Ford PumaMG ZS EV, MG HS, Nissan JukeVolkswagen Golf och Audi Q8 får alla betyget fem stjärnor. Sämre gick det för Aiways U5, Volkswagen Up, Seat Mii och Skoda Citigo som fick tre stjärnor.

Volkswagen Golf plockar poäng på generellt bra krockskydd och sin höga nivå på standardmonterade säkerhetssystem. Golf är först ut i Volkswagen-familjen med V2X-systemet som gör att den kan kommunicera med andra bilar och viss infrastruktur. V2X-systemet ger i dagsläget inga poäng hos, men Euro NCAP uppger att de inom kort kommer att inkludera det i sin betygsättning.

PROVKÖRNING: Så bra är nya Volkswagen Golf

Nya Golf får fem stjärnor i totalbetyg, men den får inget toppresultat. Euro NCAP uppmärksammar att Golf, precis som Sharan, har en bristfällig dörrlåsning som gör att dörrarna riskerar att öppnas vid en påkörning i sidan. I sidokollisionsprovet öppnas vänster bakdörr och det ger avdrag i bedömningen eftersom Euro NCAP anser att det kraftigt ökar risken för att åkande slungas ut ur bilen vid en olycka. Att dörrar öppnas är ovanligt på moderna bilar och Volkswagen uppges ha inlett en undersökning för att ta reda på felkällan.

Ytterligare ett bekymmer för Volkswagen-familjen är det trestjärniga betyget för trion VW Up, Seat Mii och Skoda Citigo. Minibilarna har tidigare fått fem stjärnor men efter den senaste uppdateringen ingår autobromssystem inte längre i standardutrustningen (standard på svenska marknaden).

PROVKÖRNING: Så bra är nya Nissan Juke

Ford-Puma_Euro_NCAP

Ford Puma har gått och blivit en helt ny typ av bil. Medan gamla Puma var en liten (sport)coupé är nya modellen en liten suv och den får höga poäng i alla kategorier. Euro NCAP utser den till och med till en av de allra säkraste bilarna i sitt prissegment. Även konkurrenten Nissan Juke, nu i ny tappning, får höga poäng och fem stjärnor.

Kinesiska MG ZS EV och MG HS är ytterligare två nya suvar och precis som Puma presterar de på topp. Euro NCAP bedömer att båda har imponerande nivå på säkerhetsutrustningen och klarar krocktesterna bra.

Betydligt mindre bra gick det för elektriska Aiways U5 som är den första bilen från det nystartade kinesiska märket att nå europeisk mark. U5 har särskilt stora problem i sidokollisionstesterna och får noll poäng i testet där bilen kör in sidledes i en stolpe. Aiways-bilen får dessutom avdrag för autobromssystemets förmåga att identifiera fotgängare och cyklister. Totalt blir det inte mer än tre stjärnor för Aiways U5.

PROVKÖRNING: Så bra är MG ZS EV

Aiwas_U5_Euro_NCAP

 

Volkswagen Golf

⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 95
Barnskydd: 89
Fotgängarskydd: 76
Förarassistans: 78

Läs mer hos Euro NCAP

Volkswagen Up/Seat Mii/Skoda Citigo

⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 81
Barnskydd: 83
Fotgängarskydd: 46
Förarassistans: 55

Läs mer hos Euro NCAP

Ford Puma

⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 94
Barnskydd: 84
Fotgängarskydd: 77
Förarassistans: 74

Läs mer hos Euro NCAP

MG ZS EV

⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 90
Barnskydd: 85
Fotgängarskydd: 64
Förarassistans: 70

Läs mer hos Euro NCAP

MG HS

⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 92
Barnskydd: 81
Fotgängarskydd: 64
Förarassistans: 76

Läs mer hos Euro NCAP

Nissan Juke

⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 94
Barnskydd: 85
Fotgängarskydd: 81
Förarassistans: 73

Läs mer hos Euro NCAP

Aiways U5

⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 73
Barnskydd: 70
Fotgängarskydd: 45
Förarassistans: 55

Läs mer hos Euro NCAP

Audi Q8

⭐⭐⭐⭐⭐
Vuxenskydd: 93
Barnskydd: 87
Fotgängarskydd: 71
Förarassistans: 73

Läs mer hos Euro NCAP


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer