Test av Audi Allroad 2,7T Quattro, BMW X5 4,4 och Volvo V70 XC.

Audi Allroad 2,7T Quattro

Lovvärt lokomotiv

Bra försök att göra en vettig allroundbil utan att man får andra världskriget i tankarna. Härlig motor och väghållning, men mest av allt ett landsvägslok.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 481, bredd 185, höjd 155, spårvidd fram/bak 157/159, frigångshöjd 14 – 21. Tjänstevikt 1900, maxlast 555. Taklast 100. Släpvikt 2100. Tankrymd 70 liter.

MOTOR
6-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. 2 turboaggregat med var sin laddluftkylare. Kompression 9,3. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 2671 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5800 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift med torsendifferential. 6-växlad manuell låda alternativt 5-växlad automat (Tiptronic).

STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,7 m. Rattvarv 2,5.

HJUL
Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.

BROMSAR
Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Luftfjädring. Fram fyra länkar. Bak dubbla triangellänkar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
Mycket behaglig komfort fram (specialstolar i Allroad).
Lite sämre bak. Lastutrymmet inget att skryta med.

Köregenskaper
Utsökt på snabba vägar.
Något stötig i låg fart, lite klunsig på småvägar.

Motor/kraftöverföring
Härligt bottendrag, mjuk växlingsautomatik.
Reduktionsväxellåda kostar extra.

Utrustning
Farthållare och klimatanläggning är standard.
Machobil med velourmattor ? njaa…

Ekonomi
Långt mellan servicetillfällena.
Törstig bil med stor värdeminskning.

Säkerhet
Krockkuddar fram, sidokuddar både fram och bak samt huvudskyddssystem. Audi har aktivt antisladdsystem (ESP).

Volvo V70 XC

Nästan bäst bra nog

Rejäl och rymlig kombi med extra god framkomlighet. Överbetyg när det gäller säkerhet och komfort. Låt vara att prestigevärdet bara är på nästbästnivå.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 473, bredd 186, höjd 156, spårvidd fram/bak 161/155, frigångshöjd 20. Tjänstevikt 1730, maxlast 470. Taklast 100. Släpvikt 1800. Tankrymd 70 liter.

MOTOR
5-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0. Borrning/slag 83/90 mm, volym 2435 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 285 Nm vid 1800 – 5000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 5-växlad manuell låda alternativt 5-växlad automat. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 40,3 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,9 m.
Rattvarv 3,0.

HJUL
Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R16.

BROMSAR
Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram nedre tvärlänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
Mycket hög komfort, särskilt i framsätet.
Kanske borde ratten gå att ställa lite högre upp.

Köregenskaper
Förbättringar jämfört med föregående modell.
Gungigare gång än ”låga” V70 med AWD och 200 hk.

Motor/kraftöverföring
Pigg och smidig, kanske Volvos bästa motor men både A6 Allroad och X5 har mer att komma med.

Utrustning
Ett nytt tredelat baksäte ger plus för det praktiska.
Ljusa textilmattor inte så smart i en sådan bil.

Ekonomi
Billigare att äga än konkurrenterna men dyrare än de flesta andra Volvo.

Säkerhet
Sedvanligt hög säkerhet i Volvo även om bilen i detta utförande saknar aktivt antisladdsystem. Krockskyddet är dock utmärkt.


BMW X5 4,4

Vill tjäna många herrar

En kluven personlighet. X5 vill tillfredsställa många intressen utan att riktigt lyckas med något. Svårt att vara Jeep, Porsche och Bentley samtidigt!

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 467, bredd 187, höjd 171, spårvidd fram/bak 158/158, frigångshöjd 18. Tjänstevikt 2170, maxlast 480, taklast 150, släpvikt 2700. Tankrymd 92 liter.

MOTOR
8-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad,
4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 92/82,7 mm, volym 4398 cm3. Max effekt 286 hk (210 kW) vid 5400 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 3600 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 5-växlad automatlåda (Steptronic). Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 46,3 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,1 m. Rattvarv 2,6.

HJUL
Fälgbredd 7,5 tum, däck fram 255/50 R19, bak 285/45 R19.

BROMSAR
Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Luftfjädring. Fram fjäderben och två nedre tvärlänkar. Bak multilänkaxel.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
Hög sittkomfort fram och bak. Skönt att åka högt.
Fotsteget (extra utrustning) förstör dina kläder.

Köregenskaper
Överraskande kvick på krokiga asfaltvägar.
Mycket stötig, och passar inte så bra i terräng.

Motor/kraftöverföring
Urstark V8 med fin automatlåda. Himmelskt morr!
Kan inte beställas med manuell växling.

Utrustning
Riklig med bland annat radio.
Kanske alltför riklig ? sportpaketet borde spolas.

Ekonomi
Fri service de första tre åren eller 8000 mil, men kostar nästan pengar bara att tänka på…

Säkerhet
Inte mindre än tio krockkuddar skyddar de åkande. Aktivt antisladdsystem är standard. Hög sittposition kan vid en kollision vara en fördel för de åkande men en fara för övriga inblandade.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer