Honda Civic Type R vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris 2019

Många var kallade, men endast tio blev utvalda till finalen i Teknikens Världs Stora Bilpris 2019. Tio bilar som utmärkt sig under året eller som förväntningarna är höga på. Och endast en kan vinna!

Du som kan din Teknikens Värld vet att detta inte är ett biltest. Deltagarna kommer i olika storlekar, olika klasser och har olika drivmedel. Det här är finalen i Sveriges mest prestigefyllda tävling – Teknikens Världs Stora Bilpris. Framröstade av redaktionen står nu tio bilar på startlinjen. Audi A6 har imponerat med komfort och klass, Ford Focus med mycket bil för lite pengar. Honda Civic Type R har överträffat sig själv medan Hyundai Kona ger lång räckvidd på el, liksom koncernkusinen Kia e-Niro. Jaguar I-Pace utmanar Tesla och Mercedes A-klass är bättre än någonsin. Volkswagen Touareg är stor, stark och förhållandevis billig, Skoda Karoq är praktisk och verkligen billig, och nya Volvo V60 är den nya folkhems-Volvon. Så… vem vinner årets pris?

10. Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg 2019

Foto: Glenn Lindberg

En nästan fem meter lång och två meter bred suv med en V6-motor som går på diesel, hur hett låter det år 2019? Nej, vi vet att nya Volkswagen Touareg knappast står för framtidstänket i det här gänget. Men det är bara ett sätt att se på saken. Man kan också se det som att det finns många i världen som sannolikt kommer att fortsätta köpa dieseldrivna suvar ett tag framöver och då tycker vi att Touareg är en av de absolut bästa man kan köpa. Att Volkswagens största suv numera är precis lika lyxig och bekväm att åka i som Audis motsvarighet Q7 trots att den är omkring 100 000 kronor billigare säger mycket. Att Touareg vann sitt första test i konkurrens med Lexus RX, Porsche Cayenne och Volvo XC90 säger ännu mer. Nya Touareg är precis lika ombonad och tekniskt uppdaterad interiört som betydligt dyrare konkurrenter och det kombineras med bra uppträdande på vägen. Touareg är den bästa dieseldrivna suven just nu, men någon vinnare av vårt Stora Bilpris 2019 kan den inte bli.

Motivering: Touareg har klivit in i suvsegmentets finrum på riktigt och den gör det med ett toppbetyg från krocktestarna Euro NCAP i ryggen. Nya Touareg är en av de säkraste stora suvarna någonsin. Att den dessutom kan konkurrera på allvar med betydligt dyrare konkurrenter gör att Touareg tar tiondeplatsen i årets lista.

9. Ford Focus

Ford Focus 2019

Foto: Glenn Lindberg

Medan många konkurrenter har gått stenhårt på suvspåret har Ford i stället satsat vidare på små, ekonomiska och praktiska bilar. En av dem är nya Focus och den är bättre än någonsin. Lillebror Fiesta kom i ny tappning i fjol och visade var skåpet ska stå med köregenskaper och säkerhetsnivå i toppklass. Det tog Fiesta till en andraplats i Stora Bilpriset 2018. I år är det dags för den större Focus att slåss om topplatserna. Nya Focus är precis som Fiesta den tveklöst mest körglada bilen i sin klass. Styrkänslan är knivskarp, liksom känslan i bromspedalen, kopplingen och hela chassit. Kommande värstingversionen Focus RS kommer att bli något i hästväg och i väntan på den håller vi till godo med vanliga Focus som har alla nya assistansfunktioner som standard, användarvänliga bildskärmslösningar och som i kombiversion är riktigt rymlig. Att Focus inte tar sig högre upp i årets lista beror på att den inte tillför något nytt.

Motivering: Nya Ford Focus är uppdaterad med de allra senaste säkerhetssystemen, och alla ingår i den generösa standardutrustningen. Det är bra. Att nya Focus är bäst av alla i golfklassen på att kombinera körglädje med komfort är också bra. Så bra att det räcker till en niondeplats i år.

8. Skoda Karoq

Skoda Karoq 2019

Foto: Patrik Lindgren

Volkswagen-koncernen sprutar ur sig nya suvmodeller just nu och det börjar bli riktigt svårt att hålla ordning på om Tarraco är mindre än T-Roc eller om det är tvärtom, eller om T-Cross delar plattform med Ateca eller Q3. Röran är total. En suvmodell vi dock har full koll på är Skoda Karoq, inte för att den är nyast eller fräschast utan för att den är bäst. I Karoq förenas de bästa delarna från VW-gruppens enorma MQB-byggsats och bildar en bil som är bra på det mesta. Karoq är som sagt inte nyast, lanseringen strax efter förra årsskiftet gör den med marginal äldst i det här gänget, men vad gör det när man är så duktig som Karoq? Föregångaren Yeti vann Teknikens Världs Stora Bilpris 2010 och på sätt och vis gör Karoq inget Yeti inte kunde. Den tillför alltså inget nytt. Karoq har samma flexibla Varioflex-baksäte som Yeti, vilket gör att den kan förvandlas från femsitsig familjebil till rymlig skåpbil. Kan man då inte köpa en begagnad Yeti i stället för en ny Karoq? Jo, men den som vill ha en ännu lite rymligare kaross, bättre ljudisolering och modernare instrumentering väljer Karoq.

Motivering: Genom att kombinera ett kompakt yttre med ett rymligt och flexibelt inre, hög markfrigång men lågt pris och möjlighet till fyrhjulsdrift positionerar sig Karoq som Volkswagen-koncernens bästa suvköp.

7. Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace 2019

Foto: Glenn Lindberg

Den kom till slut. Den första elbilen med lång räckvidd som är byggd av en av de etablerade biltillverkarna. Märkligt nog hann brittiska Jaguar först i elbilsracet. Alla världens stora biltillverkare är på gång med konkurrenter till Teslas Model S och X och något otippat hann Jaguar ut på marknaden med sin I-Pace före de stora tyskarna Audi, BMW och Mercedes. Tesla har rört om rejält i bilindustrin, tvingat de traditionella biljättarna att ta sig an elbilsmarknaden på allvar och gjort att många bilköpare fått upp ögonen för eldrift. Men att Jaguar I-Pace nu är ute i trafik ser vi som ett tecken på att något verkligen har hänt. Här står vi nämligen med en eldriven bil som inte gör någon stor sak av att den är eldriven. Den är en bil, en bil som lika gärna hade kunnat drivas av diesel eller bensin. I förarmiljön ser I-Pace ut ungefär som andra Jaguar-modeller och i köregenskaperna känns Jaguars DNA tydligt. Det ser vi som ett tecken på att eldriften är på väg att slå igenom på bred front i stället för att vara ett nischat alternativ. Att I-Pace inte tar en högre plats i året lista beror på den korta räckvidden i förhållande till batteristorleken. Katten lapar i sig för mycket el.

Motivering: Jaguar I-Pace är en nykomling i elbilssammanhang som plockar många poäng på att vara billigare än närmast jämförbara Tesla. Vi uppskattar också att den körmässigt är lik en traditionell bil.

6. Mercedes A-klass

Mercedes A-klass 2019

Foto: Glenn Lindberg

Det har gått drygt 20 år sedan vi välte med första generationen Mercedes A-klass i älgtestet och mycket har hänt sedan dess. A-klassen är inne på sin fjärde modellgeneration som är plattare än någonsin. Skillnaden mot det första högbygget med dubbla golv och hög tyngdpunkt kunde inte vara större och testlaget ger tidigt upp försöken att göra om 1997 års vältning som blev en världsnyhet. Vi njuter i stället av de superba köregenskaperna som har en sportig ton. Mercedes tycks ha lagt mycket energi på att ta fram ett chassi som är både vuxnare och roligare i beteendet.
De dubbla skärmar som utgör instrumenteringen påminner mycket om de som finns i E-klass, men där kostar de extra. I A-klass ingår de i standardutrustningen och bilen kan i övrigt extrautrustas med precis samma typ av självkörande teknik som S-klass. Nya A-klass är inte en anmärkningsvärt rymlig bil i golfklassens premiumskikt och motormässigt kommer den inte med några nyheter, men med all ny teknik och de sofistikerade köregenskaperna sätter den en ny standard i klassen.

Motivering: Mercedes A-klass har tagit sjumilakliv i sitt senaste generationsskifte. Så här mycket teknik och körglädje finns inte i någon annan bil i golfklassen.

5. Kia e-Niro

Kia e-Niro 2019

Foto: Glenn Lindberg

Utan att ha ansträngt oss eller haft något särskilt fokus har vi lyckats få med tre helt eldrivna bilar i årets lista och två av dem kommer från samma koncern – Hyundai-Kia. Sydkoreanerna är heta på elektrifieringsfronten just nu med Optima Plug-in Hybrid (som vann Teknikens Världs Stora Bilpris i fjol), Niro Plug-in Hybrid, Ioniq Plug-in och Ioniq Electric. Det senaste och mest intressanta tillskottet är Kia e-Niro som är så ny att bilen vi har fått tag i är en förseriebil. Den helelektriska varianten av Niro har blivit rejält omskriven, inte bara för att den först bytte namn från Niro EV till e-Niro och sedan tillbaka till Niro EV, sedan tillbaka till e-Niro igen, utan främst för den utlovade räckvidden. e-Niro ska säljas med två batterialternativ och det större på 64 kWh sägs ge en räckvidd på 45,5 mil i WLTP-körcykeln. e-Niro kostar från 429 900 kronor, dra bort bonusen på 60 000 kronor och priset är förhållandevis humant. När vi nu, i samband med Stora Bilpris-omröstningen, gör en egen räckviddsmätning i ett novembergrått och tiogradigt Stockholm kommer vi 36 mil. Inte fy skam, men inte heller som utlovat. Mest positivt är att e-Niro är precis lika trevlig att köra som en vanlig Niro, och faktiskt lite rymligare. Medan laddhybrid- och hybridversionen har batterier under bagagegolvet har e-versionen alla sina batterier inbyggda i golvet, vilket frigör bagageutrymme. Dessvärre kör e-Niro bort sig i älgtestet, det ska dock påpekas än en gång att bilen vi körde testet med var en förseriebil. Redan i så låg hastighet som 65 km/h sladdar Kian brett utan kännbara ingrepp från antisladdsystemet. Med större ansträngning lyckas vi ta oss genom konbanan i 68 km/h utan att riva några koner, men det är inte ett godkänt resultat och vi undrar om Kia har glömt att aktivera ESP-funktionen. Klart är att vi i senare test har anledning att återkomma till e-Niros undanmanöveregenskaper.

Motivering: Kia e-Niro är utan tvekan en av 2019 års mest intressanta elbilar. Den kombinerar lång räckvidd och praktiska egenskaper med ett pris som gör den tillgänglig för fler.

4. Volvo V60

Volvo V60 2019

Foto: Glenn Lindberg

2016 fick Volvo XC90 Teknikens Världs Stora Bilpris och det var första gången vi fick känna på ”det nya Volvo”. Nu är det nya tre år gammalt men minst lika bra som då. Volvos modulära SPA-teknik som ligger till grund för alla bilar i 60- och 90-serien är fortfarande i högsta grad konkurrenskraftig, vilket visas tydligt i nya V60.
I första testet tog V60 en storslam mot Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Volkswagen Passat och det berodde framför allt på att V60 innehåller precis samma moderna teknik och har samma kompetenta chassi som sina större och dyrare syskon. För många nybilsspekulanter har det nya Volvo varit en ouppnåelig dröm eftersom XC90, V90 och XC60 knappast är billiga bilar. Men nu, nu kommer V60 med ett pris som innebär att det svenska folkhemmet äntligen kan få tillgång till den nya Volvo-tekniken. Med minsta dieselmotorn D3 och manuell växellåda kostar V60 från 317 000 kronor, vilket gör den endast några tusenlappar dyrare än mindre CMA-syskonet XC40 med likadan motorbestyckning. Ur den jämförelsen går V60 segrande.
Nya V60 är inte rymligast eller mest praktisk i sitt segment, hade den varit det skulle den ha klättrat högre upp i årets lista. Nu stannar den på en fjärdeplats eftersom det finns flera konkurrenter som är bättre för den utrymmeskrävande familjen. Den som däremot värdesätter en modern förarmiljö och aktiva säkerhetssystem som är bäst på marknaden just nu bör välja V60.

Motivering: Det här är den nya folkvolvon! Äntligen har den moderna SPA-tekniken sipprat ner i leden från de stora och dyra 90-bilarna till den ekonomiskt mer överkomliga V60. Det här är en toppmodern och toppsäker Volvo-kombi för alla barnfamiljer.

3. Audi A6 Avant

Audi A6 Avant 2019

Foto: Glenn Lindberg

Med så höga totalpoäng som 78 av 100 möjliga var det ingen tvekan – Audi A6 Avant vann första testet mot konkurrenterna BMW 5-serie Touring, Mercedes E-klass kombi och Volvo V90. Segern var klar och övertygande, men den berodde inte på att konkurrenterna var dåliga. Kompetensnivån i segmentet som består av stora och förhållandevis dyra kombibilar är just nu skyhög. Oavsett vilken man väljer får man en väldigt bra bil, men precis som i helvetet finns det olika grader i himlen. Av fyra goda ting ansågs Audin helt enkelt vara lite extra god och vann testet främst tack vare sin höga komfort. Intrycket av att Audi har lyckats lite extra bra med chassiutvecklingen står sig även i dag när vi kör nya A6 jämte en salig blandning bilar från olika segment och prisklasser. Oavsett vilken bil man jämför med är A6 bekvämare, och det som imponerar så på testlaget är att den höga komforten inte har kommit på bekostnad av köregenskaperna. Audi har byggt en bil som är fast och spänstig men som ändå filtrerar bort alla ojämnheter i vägbanan, det är det inte alla som lyckas med. Ganska få faktiskt. Allt med nya A6 är inte guld och gröna skogar, förstås. Att Audi lanserar en helt ny generation A6 år 2018 med övervägande del dieselmotorer kan beskrivas som modigt, eller rentav dumt. Tänk om A6 Avant hade funnits från start med en fyrhjulsdriven laddhybriddrivlina! Nu får vi hålla till godo med mildhybridassisterade bensin- och dieselmotorer som visserligen är kompetenta, men knappast något att bygga framtiden på.

Motivering: Med nya A6 Avant har Audi satt en ny nivå för hur bra en kombi i den större mellanklassen kan vara. Audis sexa har gått och blivit en så bekväm milslukare att den är farlig, i alla fall för storebror A8 som knappast behövs längre.

Audi A6 Avant 2019 detaljer

Vänster bild: Avskalat och toppmodernt. Det skärmbaserade gränssnittet är här för att stanna. Höger bild: Audi fortsätter med nya modellbeteckningar, så även på nya A6.

Linus Pröjtz om Audi A6 Avant: Vi möttes en lördag första gången, jag och nya A6. Jag hade ringt en kompis, vars två år gamla framhjulsdrivna A6 2,0 TDI 190 fick agera referenspunkt till nya A6 40 TDI. Vi rullade ut från gårdsplan där hemma – vilket egentligen räckte. Skillnaderna mellan bilarna flöt upp till ytan direkt, allt till nya A6 fördel. Bättre komfort, tightare känsla med bibehållen riktningsstabilitet och slösande utrymmen. Men varför ingen eldrift, inte ens en liten laddhybrid?

2. Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric 2019

Foto: Patrik Lindgren

Kona Electric är så nära en folklig elbil vi kommer just nu. Med ett grundpris på 349 900 kronor efter avdragen skatterabatt på 60 000 kronor är den visserligen inte billig, den ryms ju inte ens inom 7,5 basbelopp för tjänstebilsföraren, men den ger med god marginal mest räckvidd per krona. Det gör Hyundai Kona Electric till en vettig elbil för oss vanliga dödliga, vi som inte vill lägga en miljon kronor på en elbil och inte behöver ta oss från 0-100 km/h på två sekunder.
Nissan Leaf är förstås billigare, men har också en klart mer begränsad räckvidd som ger sämre användbarhet och inte samma möjlighet till upprepad snabbladdning på långresa. Kusinen från Kia tar sig i princip lika långt som Kona Electric på en laddning och har en lite rymligare kaross och bättre köregenskaper, men kostar också 20 000 kronor mer och det är viktiga pengar som man kan ladda många kilowattimmar för.
Kona Electric var länge en av förhandsfavoriterna i årets omröstning, men Konan kör bokstavligt talat bort sig i älgtestet och när vi mäter bromsprestanda. Bilen klarar inte mer än 68 km/h som ingångshastighet i älgtestet och det är för dåligt. Vi har 70 km/h som gräns för ett godkänt resultat. Nästan lika illa går det vid inbromsning från 100 km/h. Konan stannar på 39,5 meter, farligt nära 40 meter som är gränsen för vad som är godkänt och icke godkänt.
Kona Electric är ett stort steg för elbilssegmentet, men våra testresultat visar att Hyundai inte har lagt tillräckligt stor vikt vid de grundläggande säkerhetsegenskaperna.

Motivering: Den har lika lång räckvidd som en Tesla men kostar bara en tredjedel så mycket och det gör att lanseringen av Kona Electric är en milstolpe för elbilsmarknaden. Hyundais elbil är högintressant med sin långa räckvidd och förhållandevis låga pris.

Hyundai Kona Electric 2019 detaljer

Vänster bild: Förarmiljön har en tydlig instrumentering och reglage som är lätta att ta till sig. Höger bild: Det finns en elmotor under plast­kåpan som ser ut som tagen ur Transformers…

Oskar Krüger om Hyundai Kona Electric: Mina förväntningar på Kona Electric var större än för kanske någon annan bil 2018. Äntligen får vi en elbil som kan bli billigare att äga än en vanlig bil! Men vad elektrifieringen lockar mig mest med är körglädje och ett smakprov av framtiden. Tesla har länge demonstrerat de extrema krafterna elmotorer har och även om Kona inte har 700 hästkrafter har den ändå drygt 200 vilket är mer än superroliga Ford Fiesta ST. Men Kona faller på att den gör bort sig i älgtestet och heller inte ger någon känsla av framtiden.

1. Honda Civic Type R

Honda Civic Type R 2019

Foto: Patrik Lindgren

Man brukar säga att man inte ska döma någon efter det yttre och det har väl aldrig stämt så bra som i fallet Honda Civic Type R. Nästan alla i testlaget kan skriva under på att Civic Type R är ful. Så pass ful att chefredaktör Engström hoppas att ingen av de andra föräldrarna ser honom när han hämtar på dagis. Som om det skulle vara bilen som är problemet…
Det märkliga är att det inte gör något, vi kan stå ut med den pubertalt tillkrånglade formgivningen eftersom Civic Type R är så förbaskat bra. Det är långt ifrån varje år vi har med en sportbil på listan och ännu mer sällan placerar de sig så här högt. Men i år händer det.
Hondan gjorde ett bejublat framträdande på årets Bankalas på Knutstorp där den knep en femteplats, strax bakom fyran Porsche 911 GT2 RS och trean McLaren 570S. Det säger något om vilken nivå Civic Type R är på. Därtill satte den varvtider som var fullt jämförbara med Alpine A110 och Porsche Cayman GTS – bilar som kostar ungefär dubbelt så mycket. Civic Type R har dessutom satt rekord för framhjulsdrivna bilar på Nürburgring och den vann, inte minst, vårt stora GTI-test i somras. Nästan oavsett körförmåga uppfattar alla förare den som lättkörd, vilket inte borde vara möjligt med så mycket effekt på framhjulen.
Det märkliga är att Honda har tagit i från tårna och stoppat in massor av effekt och vridmoment utan att det påverkar körbarheten, Civic Type R är lättkörd som få. Vi är av den bestämda uppfattningen att det inte går att hitta mer prestanda och körglädje för så här lite pengar någon annanstans just nu. Då är vi beredda att stå ut med ett kjolpaket som är lika onödigt som chefredaktörens skägg.

Motivering: Honda Civic Type R går som snabbtåget men är betydligt mer underhållande. Den är rymlig som en familjebil, kostar som en familjebil men går som en supersportbil och levererar äkta bilglädje. Därför utser vi den till vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris 2019.

Honda Civic Type R 2019 interiör

En förarmiljö som bjuder på mycket glädje och inspirerande körning varhelst du vill.

Marcus Engström om Honda Civic Type R: Det här gott folk, är inget annat än riktig renodlad körglädje – och det är därför Honda Civic Type R vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2019! Vi lever i en övergångsperiod mellan konventionella drivmedel och framtidens drivmedel, och vi lever i limbo. Ingen av oss kan med hundraprocentig säkerhet säga ”köp en elbil, det är bra även om fem år”.
Kona Electric var länge en favorit i årets omröstning, men så frågade vi oss var wow-känslan var. Och svaret var… ingenstans. Men i Honda Civic Type R är det WOW! Rakt igenom. Släpp loss de 320 hästkrafterna och låt det superkompetenta chassit hjälpa dig genom kurvorna så förstår du vad vi menar. Bra jobbat Honda!

 

Stefan Malmgren på Honda Sverige

Stefan Malmgren, Honda Sverige, mottar det ärofyllda diplomet.

”Vi är otroligt stolta och glada…”

Grattis till segern i Stora Bilpriset 2019! Den klassiska sportfrågan: Hur känns det?
– Tack! Det känns självklart helt fantastiskt! Vi är otroligt glada och stolta över att få ta emot ett sådant prestigefullt pris som Stora Bilpriset 2019. Det är extra roligt att det är Type R som vinner priset. Just för att det är bilmodell som följer Hondas tradition av högpresterande bilar samtidigt som den är utvecklad för att köras både på vanliga vägar och på tävlingsbanan.

Hur ser den typiske Civic Type R-köparen ut?
– Just Type R är rätt så nischad. Våra köpare är i stor majoritet män mellan 25 och 35 år.

Hur ser Honda på framtiden, kommer ni att fortsätta leverera körglädje till folket?
– Vår vision är alltid att leverera körglädje för våra kunder och det hoppas jag att vi även ska kunna göra i framtiden. Våra forsknings- och utvecklingsteam arbetar hårt med att förverkliga Hondas idéer för framtiden. Just nu är det naturligtvis ett stort fokus på utvecklingen av framtida eldrivna fordon, vilket är riktigt spännande. Målsättningen är att två tredjedelar av vår nybilsförsäljning i Europa ska ha elektrifierad teknik 2025.

Som obligatorisk avslutning i dagens miljöbilsklimat: När kommer den första elbilen i Type R-utförande?
– I dagsläget har vi tyvärr ingen information beträffande detta.

Honda Civic Type R 2019 bak

Foto: Patrik Lindgren

Tidigare vinnare

2009 Peugeot 308 SW
308 SW tillhör fortfarande klassens smartast packade familjebilar. Kompakt, komfortabel och mycket flexibel.

2010 Skoda Yeti
Skoda Yeti var tidigt ute i det nya kompaktcrossover-segmentet. Tillräckligt högbyggd för att fixa stock och sten men främst är den allround i det mesta.

2011 Volkswagen Sharan
Volkswagen Sharan är mångsidig som få andra bilar. Tillsammans med syskonbilen Seat Alhambra är detta ett vettigare alternativ till en mellanklasskombi.

2012 Opel Ampera
Opel Ampera har inte bara ett fiffigt namn (gäller även Chevrolet Volt) utan visar på styrkor som den miljövänliga vardagsbilen för framtiden – redan i dag.

2013 Toyota GT 86
Tanken på att en folksportbil skulle vinna Teknikens Världs Stora Bilpris kändes avlägsen. Men sedan kom Toyota GT 86 och sopade banan med konkurrenterna.

2014 Tesla Model S
Förstapriset till Tesla stärkte synen på biltillverkaren som vågade – och vann. I år blir Model S fyrhjulsdriven och snart kommer suven Model X. Smart!

2015 Volkswagen Passat Sportscombi
En bra bil som blev ännu bättre och med lätthet höll konkurrenterna stången. Ett självklart val då, inte lika självklart nu.

2016 Volvo XC90
Som ett allra första steg för ”det nya Volvo” visade andra generationens XC90 att företaget gjort rätt vägval. Modellen kombinerar säkerhet, funktion och fin körbarhet med genomgående högt teknikinnehåll.

2017 Hyundai Ioniq Electric
Bra räckvidd för rimliga pengar, men framför allt i en bil som inte ser ut som en rymdraket… En elbil för folket!

2018 Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
Med en faktisk el-räckvidd på 59 km är Optima en laddhybrid som fungerar även för de som inte kan ladda på jobbet. Dessutom går den att räkna hem ekonomiskt!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer