Teknikens Världs hybridexpert Jonas Borglund har fått i uppdrag att ta sig ned till holländska huvudstaden Amsterdam. Hans uppgift där är att smaka på Hondas nya sporthybrid CR-Z och därefter rapportera hem.

Hallå Jonas! Du befinner dig alltså i Amsterdam bland alla vackra kanaler, väderkvarnar och blommande tulpaner?
– Jajamensan! Jag har fått i uppdrag att ta Hondas nya hybridbil ut på en sväng i och runt stan. Vacker stad och underbart väder – 22 grader och solsken.

Först och främst… Honda kallar sin nya CR-Z för sporthybrid. Många läsare har reagerat på valet av benämning eftersom motorn inte lever upp till det. Vad säger du?
– Jo visst säger Honda att det är en sporthybrid, eller sportig coupé som de också säger. Jag kan skriva under på att det är en sporthybrid genom att bara titta på den. Den är riktigt tuff och ger ett sportigt intryck. Men att köra är den inte särskilt sportig som en riktigt sportbil. Men en bil kan vara sportig på många fler sätt än att vara begåvad med massor av hästkrafter.

CR-Z sägs ju vara lite av en arvtagare till klassikern CR-X. Känner du några sådana vibbar?
– Absolut! Man får lite CR-X-känslor då den påminner om just den, speciellt andra generationen som fanns där runt skiftet mellan 1980- och 1990-talet någon gång. Känslorna infinner sig av att se på bilen, inte riktigt när man sitter bakom ratten.

Kan du inte friska upp våra minnen lite? Vad är det för maskineri som sitter i bilen?
– Det är en ganska nätt liten drivlina med en bensinmotor på 1,5 liter och 114 hästkrafter som är ihopkopplad med en elmotor på 14 hästkrafter. Total uteffekt ligger på 124 hästkrafter, inte så sportigt kanske och fungerar med nöd och näppe. Jämfört med hybridsyskonen Insight och Civic Hybrid har förbränningsmotorn något större volym – 0,2 liter för att vara exakt.
Motorn är inte kopplad till en CVT-låda som är brukligt när det gäller hybrider. I stället handlar det här om en sexväxlad manuell låda som enligt mig fungerar riktigt bra. Man behöver inte oroa sig för att växla vid fel tillfällen, bilen har växlingsindikator. Och så har den start/stopp-system. Utöver detta har CR-Z ett 3-Mode Drive System som låter en att välja mellan tre olika körprogram – Econ, Normal och Sport.

Hur är den att köra då? Känner du någon skillnad mellan de olika körprogrammen?
– Den är riktigt trevlig att ratta. Spänstig och rapp och då pratar jag om Sport-läget som vässar motorkaraktären och styrningen. Den rör på sig rätt bra när man trycker ned gaspedalen, även om 0-100 km/h på 9,7 sekunder inte är någon supertid direkt. Men sätter man bilen i snålläget Econ är det en helt annan upplevelse – det går väldigt segt då.
Men i med Sport-läget och kör iväg, det är det härligaste med bilen för då får man också smaka på det härliga och fräna avgasljudet som Honda har lyckats bra med.

CR-Z ser ju väldigt liten ut, får man plats i den?
– Visst är den liten – och låg. Man sitter väldigt lågt i den men man sitter riktigt bra i stolarna. Ratten är ställbar i längs- och höjdled men jag skulle vilja kunna dra den ännu längre bak. Bilen är 2+2-sitsig men baksätet är ingenting annat än för barn. Baksätets rygg går att fälla (i ett stycke, reds anm) och då får man plats med väldigt mycket bagage – tro det eller ej.

Honda säger 0,5 liter per mil blandad körning. Vad säger du?
– Nu har vi ju i stort sett bara kört den i stan, men vi har lyckats komma ut på motorvägen några gånger. Och med ett antal längre fullgasaccelerationer säger färddatorn att snittförbrukningen ligger på 0,61 liter per mil. Bra siffra tycker med tanke på att den har fått bekänna färg på motorvägen.

När kommer den till Sverige och vad kostar den?
– 254 900 kronor kostar den hemma och då får man den som GT-version. I juni är det premiär.

Du har slutordet…
– Jaha, tack! Hmmm… Honda CR-Z är en väldigt tuff bil med ett utseende som sticker ut. Den har en egen identitet även om den har snygga lysdioder i strålkastarna à la Audi. Men den är för dyr och motorn är ärligt talat för klen enligt mitt tycke.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer