Hondas lilla elbil har ett namn. I alla fall som prototyp. Nu släpps fler bilder och lite information inför premiären i Genève.

Att Hondas kompakta elbil ska visas upp under Genèvesalongen vet vi sedan tidigare och även hur inredningen ser ut. Nu släpper Honda fler bilder och lite mer information om bilen – men även dess namn: e prototype. Ja, det är i alla fall namnet på det som kommer att stå i montern, inte på det som ska komma i produktion senare i år.

Honda e Prototype

Foto: Honda

E prototype är som de flesta fristående elbilsmodeller bakhjulsdriven och designad för att passa stadsmiljö. Räckvidden är 20 mil och att ladda batteriet till 80 procent ska ta 30 minuter. Honda har tidigare angett att målet med deras teknik är att 2022 erbjuda full laddning på 15 minuter och en räckvidd på 24 mil.

Något mer rörande tekniken har Honda ännu inte släppt om elbilen som vi först såg som koncept under Frankfurtsalongen 2017 och som vår spionfotograf fångade under test förra året. Det pratas mer om dess design som verkar träffat rätt om man ser till intresset här på våra kommentarsfält.

Inspirationskällan

Honda Civic

Honda Civic
Första generationen Honda Civic, tillverkad 1972 till 1979, hade ingen elmotor men väl en halvautomatisk växellåda vid namn Hondamatic.

Formen är lika enkel som kraftfull och för tankarna till första generationen Civic, tillverkad åren 1972 till 1979. Axelavståndet är väl tilltaget och överhängen små vilket bör innebära bra vägegenskaper och gott (nåja) om utrymme.

En av bilderna som följer med pressmeddelandet visar inredningen på nytt och nu ser vi även reglage, mittkonsol och delar av stolarna. De två andra bilderna visar bilen exteriört och avslöjar inte så mycket mer än tidigare. Vi noterar att bilen ännu har kameror till backspeglar (som nu är tillåtet i Europa), utfällbara handtag som hos Teslas bilar och Jaguar i-Pace och laddlucka på huven.

Honda e Prototype

Foto: Honda

Nytt är fälgar som ser vettiga ut, nya stötfångare med ljuskällor och plats för registreringsskyltar liksom bakdörrar vilket tidigare spionbilder även visat.

Med bilderna kommer ett filmklipp (se nedan) där vi bland annat kan se hur bilen ser ut invändigt och i bagageutrymmet.

Salongen i Genève öppnar för pressen den 5 mars och två dagar senare för övriga.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer