De asiatiska biltillverkarna är på hugget vad gäller bränslecellsbilar. Nu visar Honda upp sin senaste skapelse med tekniken, en bil som utlovar över 70 mils räckvidd och som ska lanseras om knappt ett och ett halvt år.

Bränslecellsbilar har varit många biltillverkares dröm under lång tid. Redan 1966 visade GM upp Electrovan, en GMC Handivan med vätgasdriven bränscellsdrivlina. Nackdelen då var främst att infrastrukturen för vätgas var obefintlig.
På 1990-talet kom fler vätgasdrivna bränslecellsbilar, främst från Mazda och Mercedes. Men mycket längre än konceptstadiet kom bilarna aldrig.
Efter millennieskiftet tog det fart ordentligt och vem minns inte Toyota FCHV som kom 2002 och som faktiskt fanns till salu i begränsad upplaga. Därefter har Toyota visat upp flertalet versioner av FCHV samt några andra konceptbilar varav den senaste, FCV (Fuel Cell Sedan), ska lanseras i Japan senast i april nästa år.

En annan biltillverkare som sedan många år satsat på bränslecellsdrivna bilar är Honda. Efter några år av småskalig bränslecellsbilsproduktion såg deras FCX Clarity världen 2006 och Teknikens Värld provkörde den på Gotland redan sommaren 2007, ett år innan produktionen drog igång. FCX Clarity tillverkades under sex år och lades ned först i juli i somras.
Nu är Hondas nya bränslecellsbil på tapeten. FCV Concept har under gångna veckan visats upp på hemmaplan i Japan. Den är en vidareutvecklad version av FCEV Concept som visades för ganska exakt ett år sedan på bilsalongen i Los Angeles och fungerar som en förstudie av den produktionsversion som ska lanseras i Japan i slutet av mars 2016. USA och Europa ska få ta del av bilen strax därefter.

Honda FCV Concept 2014

FCV Concept ses av Honda som en ren efterträdare till FCX Clarity men med betydligt bättre prestanda. Bränslestackens 33 procent mindre volym ger inte bara en räckvidd på över 70 mil utan tillåter också bättre kupéutrymme som ska rymma fem personer.
Honda uppger att effekten ligger på över 136 hästkrafter och att bilen har en effekttäthet på 3,1 kilowatt per liter, vilket kan jämföras med FCX Claritys 136 hästkrafter och 1,5 kilowatt per liter. FCX Clarity hade dessutom bara 45 mils räckvidd.
Att fylla vätgastanken tar cirka tre minuter, så fördelen med bränslecellsbilar framför elbilar är just ”laddtiden”. Bränslecellsbilen kan jämföras med ett tanka en vanlig bensin- eller dieselbil.

Honda FCV Concept visas upp med en liten, extern låda som det står Power Exporter på. Denna låda är inget annat än ett litet elverk som när den kopplas till bilen kan användas för att förse apparater och annat mer elektricitet. Honda FCV Concept är alltså något av ett mobilt kraftverk som kan vara trevligt att ha tillhands vid längre strömavbrott eller andra katastrofartade situationer.

För lite drygt tre år sedan lovade Honda världen en billig bränslecellsbil under 2015. Det ser alltså ut som att den japanska biltillverkaren håller vad de lovat, nästan. Några månaders felmarginal är helt okej. Återstår bara att se vad Hondas FCV-bil får för prislapp när den kommer om knappt ett och ett halvt år.

Visa kommentarer
NUVARANDE Honda FCV Concept – bränscellsbil med lång räckvidd snart här
NÄSTA Audis nya formspråk avslöjat i skissform