GM har haft svårt att göra sig av med sina problemtyngda dotterbolag. Pontiac och Saturn har avvecklats, Saab-försäljningen gick vägen efter mycket om och men, men nu verkar det som att försäljningen av Hummer till Kina har stött på stora problem. Hummers framtid hänger i luften.

General Motors försäljning av Hummer till kinesiska Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Co. har stött på ett rejält hinder, rapporterar Financial Times. De kinesiska köparna har ännu inte fått tillstånd att genomföra köpet av den kinesiska regeringen och nu ska det mycket till om affären blir av.

Slutdatumet för affären har redan skjutits fram en månad och planen är att allt ska vara klart och påskrivet på söndag. Källor som Financial Times har talat med säger dock att Sichuan Tengzhong ännu inte har gett upp hoppet och uppges utreda om affären i stället kan genomföras via ett offshore-företag. De analytiker Financial Times har talat med tror inte att Kinas regering kommer att ge sitt godkännande till affären. Den kinesiska staten har på senare tid infört olika stimulansåtgärder för att få folk att köpa mindre och bensinsnålare bilar, i den planen passar Hummer onekligen illa. Hummer-köpet anses också stå i kontrast till regeringens försök att konsolidera den stora och splittrade kinesiska bilindustrin som i dagsläget består av 50-100 biltillverkare beroende på hur man räknar.

Sichuan Tengzhong utsågs till köpare av Hummer redan i slutet av sommaren i fjol och kineserna presenterade snart sina planer för den extremt problemtyngda amerikanen. Två nya, mindre modeller skulle lanseras – H4 och H5. Sichuan Tengzhong har aldrig tillverkat en enda personbil utan bara sysslat med tunga industriella maskiner och många har ifrågasatt företagets avsikter med köpet. Vad som händer med Hummer om försäljningsprocessen brakar samman är mycket oklart. GM har sannolikt inga ambitioner att ta hand om sin svårt sjuka patient. Pontiac och Saturn har redan förpassats till sällare jaktmarker. Ska Hummer bli nästa att följa efter?

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer