Hummer H1 gör comeback – som kit car

Snart kan du köpa en Hummer av första generationen direkt från tillverkaren AM General. Kruxet är att du får den i delar och utan motor och växellåda.

Eftersom General Motors numera äger rättigheterna till Hummer H1 är det även omöjligt för AM General, som fortfarande tillverkar bilen till den amerikanska armén, att återintroducera Hummer H1. Däremot finns möjligheten att bygga en bil som ”fundamentalt skiljer sig” från H1. Och nu verkar man ha hittat luckan i avtalet.

För att särskilja sig från General Motors H1 är genvägen till att få sälja bilen att erbjuda den som kit car, det vill säga att sälja bilen i delar till kunder som själva får sätta samman bilen. Då ingår ingen drivlina och det är inte säkert att den kommer att se ut som salige H1. Andra lyxdelar som man får bygga själv eller ordna på annat sätt är inredning, dörrar och backspeglar. Däremot kommer fyra stolar att ingå.

Men för 59 000 dollar, motsvarande 399 000 kronor, ska det framöver gå att få fatt på Humvee-kitet. En första prototyp till kitet ska presenteras inom en månad och om fler än 50 personer bestämmer sig för att lägga en order kommer fabriken att bestämma sig för att tillverka kitet.

Historien om Hummer
Det finns vissa, som till exempel förre guvernören tillika Terminatorn Arnold Schwarzenegger, som föll för den råbarkade framtoningen i den amerikanska arméns terrängfordon HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Och det var just Schwarzenegger som lobbade för att tillverkaren AM General skulle bygga en civil version av bilen efter att ha fallit för modellen vid inspelningen av kultrullen ”Dagissnuten” från 1990, skriver Washington Post.

AM General vägrade först, eftersom de räknade med en saftig stämning om någon av deras bilar skulle råka köra på någon på allmän väg. Men med en cyborgs envishet fortsatte Arnold envisas med att han bestämt skulle ha en kamouflagemålad Humvee med kulspruta på taket. Till slut kom de två överens och filmstjärnan fick köpa loss en sandfärgad Humvee som modifierades så att den lagligen kunde köras på gatan.

1992 kom den första civila versionen som nu döptes om till Hummer och la grunden till märket som fick leva i 18 år innan det lades ner helt 2010. 2003 kom ersättaren Hummer H2 som inte hade någon militär bakgrund annat än lånade designdrag från den första bilen. Ungefär i samma veva som märket hade sina glansdagar 2006 kom filmen ”En obekväm sanning” och koldioxid och utsläpp hamnade allt mer i fokus. Schwarzenegger som nu var guvernör tog avstånd från miljöförstöring och konverterade sina fyra Hummers till att gå på biodiesel samtidigt som bensinpriserna steg.

2010 försökte ägarna till märket General Motors kränga märket men när affären med de kinesiska spekulanter som visat intresse för Hummer inte gick igenom valde GM att skrota märket helt och hållet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer