090205-sökarljus på taket

Hur funkar ABS-bromsar?

Ruben Börjesson svarar:

Hur funkar ABS-bromsar?

Hej.

Jag har funderat på det här med ABS bromsar. Varför är det så självklart att det blir kortare bromssträcka. Jag fattar inte det. Till exempel på vintern tycker jag att det känns obehagligt ibland när man bromsar i snö. Det känns som att bromsarna inte tar. Jag hade en Audi på 90-talet och där fanns en knapp att koppla ur ABS bromsarna med och vad jag minns stod det att det var lämpligt på vinterväglag.

 

/Prenumerant men inte teknikgeni

Det är inte självklart att det blir kortare bromssträcka med ABS-bromsar (låsningsfria bromsar). Det är en marknadsföringsgrej. Fördelen med låsningsfria bromsar är inte bromssträckans längd. Man brukar nämna fyra fördelar med låsningsfria bromsar och just i den här ordningen.

 

Riktningsstabiliteten bibehålls även vid maximal bromsning genom att inget hjul låser.

Det går att styra vid maximal bromsning. Det går inte med vanlig bromsar för då låser åtminstone framhjulen.

Oftast kortare bromssträcka.

Minskat däckslitage.

 

Oftast kortare bromssträcka innebär inte mycket kortare. På torr asfalt från 50 km/h till stopp så är är det bara någon decimeters skillnad. I 100 km/h en billängd ungefär. På våt asfalt är det lite större skillnad. Men fördelen med ABS ligger i att bilen inte sladdar och att det går att styra. I snömodd och lös sand däremot förlängs bromssträckan avsevärt. Den kan bli ända upp till dubbelt så lång som med vanliga bromsar för att hjulet går ovanpå snön eller sanden i stället för att gräva ner sig som ett låst hjul skulle göra. Men riktningsstabilt och möjligheten att styra finns hela tiden. Det blir heller inga bromsplattor på däcken när de stått stilla mot asfalten och blåryker. Där har du största vinsten – minskat slitage.

Audi hade ett fyrhjulsdriftsystem på de tidiga modellerna som inte fungerade tillsammans med ABS, så när du spärrade fyrhjulsdriften kopplades ABS-funktionen ur automatiskt. Då fanns det en knapp också för att koppla ur ABS-funktionen. När Audi gick över till Torsendifferential så funkade ABS i alla lägen och knappen togs bort.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!