Hur ska tjänstebilen beskattas 2021? Experter och politiker svarar

Vid årsskiftet blir det andra bullar. 2020 är sista året för skatterabatterna för miljövänliga tjänstebilar, och bonus/malus-systemet ska renoveras. Vad väntar 2021?

Vi har vant oss vid att laddbara bilar ska serveras på en räkmacka av bonusbidrag och kraftiga rabatter på förmånsskatten. Men det kan bli en ändring på det redan nästa år.
Systemet som styr tjänstebilsbeskattningen upphör nämligen delvis vid årsskiftet. Det handlar om skatterabatten, det vill säga nedsättningen av förmånsvärdet, som bara gäller till och med 2020. Regeringen måste alltså fatta ett nytt beslut om nedsättning, görs inget kommer el- och laddhybrider samt gasbilar att att få förmånsvärdet höjt upp till 10 000 kronor per år.

Frågan är vad regering och riksdag kommer att göra. Mycket talar för att systemet inte kommer att förlängas i sin helhet. Dels så är behovet mindre, de laddbara bilarna kommer förmodligen att säljas ändå. Dels så är det statsfinansiella läget ansträngt efter ett år av exceptionella stödåtgärder.

Så fungerar det i dag

Den som har en tjänstebil ska betala skatt på förmånens värde. Hur mycket förmånen värderas till beror främst på bilens pris. Till och med 2020 har de som har kört en elbil, laddhybrid eller en gasbil fått bilens pris omräknat till en motsvarande bil med konventionell teknik, och dessutom fått en nedsättning av förmånsvärdet med upp till 10 000 kronor. Vad som gäller för inkomståret 2021 kommer att framgå av budgeten som regeringen presenterar 21 september. Då får vi också se vilka ändringar som regeringen har tänkt sig i bilskattesystemet, i den så kallade bonus/malus-skatten.

Ett inte helt otroligt scenario är därför att man helt tar bort förmånsvärdesrabatten (40 procent, dock högst 10 000 kronor). Nedsättningen av förmånsvärdet till en motsvarande, konventionellt driven bil utan elektrifiering bil kvarstår. Värt att notera att den här skatteförändringen gäller alla förmånsbeskattade bilar, inte bara nyregistrerade.
En annan möjlig väg är att man skiljer på laddhybrider och renodlade elbilar, och låter elbilarna få en extra förmånsvärdesnedsättning för att behålla farten i omställningen till elbilar.

För bonus/malus-systemet som introducerades sommaren 2018 har det utlovats en översyn. I dag är nästan 30 procent av alla bilar som säljs bonusberättigade vilket lär betyda att systemet är underfinansierat. Malusskatten som systemet genererar är betydligt mindre än bonusen som betalas ut. Därför är det högst sannolikt att bonusutbetalningarna kommer att sänkas. Att höja malusen hjälper inte, det betyder bara att ännu färre väljer malusbilar och därmed minskar intäkterna till statskassan.

Bonusen kan till exempel sänkas genom att man undantar laddhybrider från bonussystemet, alternativt ger dem lägre bonusbidrag. Bonussidan påverkar inte förarna som kör tjänstebil, men malussidan påverkar. Numer adderas nämligen den årliga vägskatten samt även trängselavgifter till förmånsvärdet.
Mot större ingrepp i miljöbonussystemet talar miljömålen. Det gäller kort sagt att få fart på elektrifieringen av trafiken om Sverige, trots en snabbt växande befolkning, ska få ner koldioxidutsläppen till de önskade nivåerna 2045.

Vad tror experterna?
Vilka förändringar önskas?

Frågor

  1. Vilka ändringar tror du vi får?
  2. Vilka ändringar vill du se?

Ronny Svensson, vd Tjänstebilsförlaget AB

Ronny Svensson Tjänstebilsförlaget

  1. Jag tror att bonus/malus kommer att reduceras för laddhybrider men blir kvar på elbilar. Volvo är starka lobbyister. Då de ligger flera år efter på elbilsutvecklingen och bara tillhandahåller större bilar är det nödvändigt för Volvo att symbolvärdet med bonus finns kvar på deras bilar, även om bonusbeloppet kommer att sänkas.
  2. Höjning av bonusbeloppet på rena elbilar, lägre malusbelopp men permanent över tid. Jag kan inte förstå varför bilar äldre än tre år ska rabatteras på vägtrafikskatten och göras mer attraktiva. Detta leder till en import av äldre fossildrivna bilar och en export av laddbilar. Det blir kontraproduktivt

Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson Centerpartiet

Rickard Nordin Centerpartiet

Foto: Centerpartiet

  1. Att det kommer en justering är utom tvivel. Nuvarande system behöver ses över av flera skäl. Dessutom säger Januariavtalet att systemet ska förstärkas och förbättras. Den stora exporten av miljöbilar är också något som vi i Centerpartiet länge har påtalat behöver hanteras.
  2. Vi skulle vilja se en ökad bonus för de bästa bilarna och tydliga spelregler för hur systemet kommer utvecklas framöver. Det gäller både bonus/malus och förmånsbeskattningen. Vi vill se att du ska veta vad som gäller minst tre år framåt, för att kunna få överblick och kunna fatta kloka beslut. Dessutom måste exporten av miljöbilar minskas. Regeringens förslag om skyldighet för första ägaren att hålla koll på bilen i fem år oavsett om denne äger bilen eller inte är däremot oacceptabelt. Det rimliga och enkla är att bonusen följer bilen, så att du som äger den ansvarar för att den inte exporteras under de fem första åren.

Frank Svenhard, marknadsdirektör Arval Leasing

Frank Svenhard Arval Leasing

Foto: Patrik Lindgren

  1. Vi befarar att man kommer att försämra subventionerna av el-/hybridbilar nästa år. Det har bland annat sin grund i att bonus/malus för närvarande inte är ett nollsummespel vilket var avsikten. Det är ett faktum att miljösubventionerade bilar försvinner ut ur Sverige när de säljs som begagnade och därmed inte bidrar till den svenska bilflottans elektrifiering. Försämringen ser ut att kunna bli i form av minskade subventioner samt krångligare regelverk. I korthet: Minskade eller slopad miljöbonus för hybridbilar. Slopade eller minskade rabatter av bilförmånsbeskattningen samt krångliga regler för återbetalning av redan utbetald bonus vid export av bilen inom fem år. Att göra försämringar av subventioner/rabatter nu tycker vi är för tidigt. För närvarande är hybridbilar ett bra alternativ till fossila bilar, det finns ett bra utbud i de storleksklasser som attraherar tjänstebilssegmentet. Att växla ner nu mitt i omställningen när det inte finns tillräckligt med bra alternativ med rena elbilar riskerar att bryta den positiva trenden för en elektrifierad bilflotta.
  2. Först och främst tycker vi att dagens system för personbilar är okej och inte bör försämras. Det bör förlängas under en 3 års period för att hålla momentum i elektrifieringen och låta de etablerade spelreglerna få fortsätta att verka. Vi förstår viljan av att behålla nya el och hybridbilar i Sverige och att det krävs åtgärder. Om man skall införa en återbetalning av bonus vid export av bilen inom fem år bör återbetalningsansvaret vila på den som äger bilen när den säljs utomlands.
    När det gäller lätta lastbilar bör man se över nivåerna för vägtrafikskatten framförallt de större modellerna, ofta med CO2-påverkande utrustning som driver upp vägskatten ytterligare, där det inte finns elektrifierade alternativ och där dagen system gör nya diesel lastbilar så dyra att man kanske väljer att kör vidare med sin gamla bil, inget som gagnar miljön.
    Vi ser att det finns möjligheter att höja omställningstakten genom att fokusera på att öka uttag av rena elbilar som tjänste/företags-bilar genom att:
  • Ytterligare rabatterat förmånsvärde för elbilar
  • Driva på utbyggnaden av laddinfrastruktur
  • Reglera roamingavgifterna mellan de olika aktörerna som tillhandahåller publik laddning på ett liknande sätt som man gjort för mobil telefoni.
  • För att höja uppmärksamheten för elbilar ytterligare kan man naturligtvis krydda med några praktiska förmåner som till exempel fria tullpassager, subventionerad parkering i city och flygplatser etc.

Karin Wik, kommunikationschef Volvo Cars

Karin Wik Volvo Cars

Foto: Volvo Cars

  1. Om januariavtalet följs är det rimligt att vi kommer att se en ökning av incitamenten att köpa rena elbilar och en höjning av skatten för bensin- och dieselbilar som omfattas av malus.
  2. I bonus/malus skulle vi önska att bilar som är typgodkända för 100 procent förnybara drivmedel, såsom HVO100, också skulle omfattas av premie. I dag görs ingen skillnad mellan dessa bilar och de som bara kan köras på diesel. Vi skulle även vilja se att den nedsättning av förmånsvärdet för elektrifierade drivlinor som löper ut vid årsskiftet förlängs. Det behövs för att öka infasningen av elektrifierade bilar även på andrahandsmarknaden.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer