”Unik”, ”endast tillverkad i 500 exemplar”. ”Unik färgkod”. Unika bilar eller unika detaljer på förhållandevis icke-unika bilar översvämmar både nyhetsrapportering och begagnatmarknaden på det världsomspännande internätet.

Ordet som härstammar från latinets unicus betyder ensam i sitt slag, utan motstycke, exklusiv, sällsynt eller ovanlig. Eller alla dessa betydelser samtidigt. I bilvärlden har ordet unik synonymen ”jättedyr”, eller kanske ”överdrivet dyr för vad den egentligen är”.

Krönikör

Daniel Frodin

Daniel Frodin är Teknikens Världs meste chefredaktör genom tiderna med 14 år på posten. Han bor numera i Dalarna, tävlar framgångsrikt i historisk racing och samlar på bilar som han ibland inte visste att han ville ha.

Lyx- och sportbilstillverkare har sedan mycket länge använt unicitet som försäljningsargument, oftast med stor framgång. Porsche numrerar en stilfullt designad 911 med GT3 RS-motor och utan tävlingsbilsattribut som spoilers och burbåge, kallar den 911 R som ett hommage till forna tiders storheter och i den sekund den lämnar bilhallen med sin nye ägare börjar värdeökningen att ticka fortare och fortare. Inte minskningen – ökningen. Några månader efter att den sista R var såld, de tillverkades i 991 exemplar, kunde hugade spekulanter köpa ett begagnat exemplar för mellan sex och sju miljoner kronor. Grundpriset i butik var 1,8 miljoner kronor. Unikt.

PROVKÖRNING: Porsche 911 Carrera 2,7 RS

Porsche är inte ensamma om att sälja unika bilar. Ferrari släpper då och då bilar som knappt ens vi motorjournalister visste fanns. Då kostar inträdesbiljetten betydligt mer än en begagnad Porsche. Och alldeles för ofta försvinner bilarna till nån samlares garage där de lever sina liv som en slags pensionsförsäkring på hjul.
Både Porschar och Ferraris i ovanstående prisklasser handlar förstås mest om drömmar för de flesta av oss, och vi är glada att å yrkets vägnar få köra dem och utvärdera dem (nåt som kanske den italienska delen av den här duon är mindre intresserad av, just utvärderingsbiten av det hela…).

Frodin rekommenderar

skott rodtjut
Jag har sagt det förr och säger det igen: Köp en gammal Mazda ”Miata” MX-5 av första generationen. Den är inte unik på nåt annat sätt än att den erbjuder en unik körupplevelse för väldigt lite pengar.

Nu när vi har fastställt att ”unikt” betyder ungefär ”dyrt” kommer frågan: Hur bra är det egentligen? Och måste saker och ting vara så unika för att vara roliga? Eftersom unik och dyr sitter ihop så gäller det även reservdelar, renoveringar och kanske framför allt försäkringar, ett typiskt exempel på att unik även kan betyda ”dåligt för plånboken”. Bilar i synnerhet är ju faktiskt till för att upplevas och användas, och sitter du i en riktigt unik klenod – ny eller gammal – så är risken ganska uppenbar att du inte tar kortaste vägen runt racerbanan på den där bandagen som du har längtat till.
Jag anser att bilar är till för att köras, och köras som de är tänkta att köras. Om man inte kör sin Land Rover Defender på dålig vägar så är den egentligen bara en obekväm bil som ser tuff ut. Unik kanske, om man nu kan säga det om en bil som har tillverkats i oändliga mängder varav de flesta dessutom fortfarande är i drift. Det om något är unikt, med tanke på att de tillverkades i England…


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer