Den förnyelsebara biodieseln HVO100 påstås enligt många bli räddningen för dieselbilar. Tankad med hundraprocentig HVO blir dieselbilen plötsligt miljövänlig, sett ur ett koldioxidperspektiv. Och bäst av allt är kanske att motorn inte kräver några modifieringar eller anpassningar för HVO-bränslet, det är bara att tanka och köra. Så vad är problemet? Vad hindrar alla biltillverkare från att godkänna HVO100 på stört? Bränslet sägs ju ha egenskaper som är identiska med vanlig diesel.

I dagsläget har endast en dryg handfull biltillverkare godkänt att deras bilar körs på HVO100 med bevarade garantier. Alla dieselbilar som finns på marknaden i dag är konstruerade och godkända för att köras på ren fossil diesel som uppfyller den standard som har beteckningen EN590. Ett bränsle som är EN590-klassat kan dock ha olika inblandningar av förnybara bränslen som RME (biodiesel) eller HVO, upp till 49 procent.
HVO100-dieseln beskrivs ofta som en kemisk kopia av fossil diesel men att den är i princip identisk spelar inte så stor roll i regelverkets mening. HVO100 faller nämligen in under en annan standard som kallas EN15940, vilket är standarden för dieselbränsle framställt genom syntes- eller hydrobehandling. Och dit räknas HVO100. Att de två standarderna slås ihop kommer förmodligen inte att ske. Det ser däremot ut som att fler biltillverkare kommer att godkänna båda klassningarna.
Några som har gjort det är franska PSA-gruppen, det vill säga Peugeot, Citroën och DS samt japanska Nissan. PSA var först ut med att godkänna alla sina bilar för HVO100 och nu har Nissan följt efter.

Detta är HVO

HVO står för Hydrerad Vegetabilisk Olja och är ett förnybart drivmedel som kan blandas i diesel eller kan ersätta diesel i dieselmotorer. HVO framställs genom att en vegetabilisk olja eller animaliska fetter processas med vätgas under inverkan av en katalysator. Fettsyror reagerar med vätgas vid hög temperatur och under högt tryck, vilket skapar kolvätekedjor som är identiska med dieselolja. Den enda skillnaden mot fossil diesel är att HVO har något lägre densitet och energiinnehåll.

– Nissan ser inte att HVO100 påverkar bilens hållbarhet negativt. Därför godkänner vi HVO100 i alla våra bilmodeller med dieselmotorer. Detta gäller alla bilar från 2006, undantag är lastbilar med Cummins motorer. Vi vill dock poängtera att bilens prestanda kan försämras och då inte överensstämma med det som utlovas i marknadsmaterialet. Motorn kan tappa vridmoment, accelerationsprestandan kan bli sämre, motorljud och vibrationer kan öka, och även förbrukningen kan påverkas, säger Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Sverige.

HVO100 drivmedelspump

Foto: Circle K

Kostnad för HVO

HVO är dyrare att producera än vanlig diesel, vilket borde ge ett högre pris till slutkunderna. Eftersom HVO finns endast på ett fåtal bränsledepåer i Sverige är också distributionskostnaderna högre, men då HVO för närvarande är nästan helt skattebefriad jämnas skillnaden ut och gör att det kostar ungefär lika mycket att tanka HVO100 som vanlig diesel.

Fler märken är på gång med HVO-godkännande. Ett exempel är BMW som just nu testar bränslet i befintliga dieselmotorer och tyskarna uppger att alla framtida dieselmotorer kommer att utvecklas för att även kunna köras på HVO100. Konkurrenten Mercedes har kommit aningen längre då deras taxifavorit E 220 d redan säljs i ett HVO100-utförande som har lägre effekt än standardbilen. HVO-versionen ger 163 hästkrafter i stället för 194.
Även Volvo är på gång. Efter ett testprojekt som startades i våras tillåter Volvo nu att alla taxibolag tankar sina V90, S90 och V60 med D3-, D4- och D5-motorer från modellår 2018 och 2019 med HVO100.

Vad beror tveksamheten på? Vissa biltillverkare tycker att det bara är att tuta och köra medan andra är mer försiktiga.

Lucien Koopmans professor på Chalmers

Foto: Anna-Lena Lundqvist

Lucien Koopmans, professor på Chalmers.

– Deras tveksamhet kan bero på tidigare dåliga erfarenheter med FAME som satte igen bränslefiltren, de vill nog göra väldigt noggranna tester innan de godkänner ett nytt bränsle. Vi har inte sett några nackdelar med HVO100, vi har bara sett positiva egenskaper på emissioner. Men vi gör bara förbränningstester, inga livslängdsprov som kan visa hur motorn påverkas över tid, säger Lucien Koopmans, professor och avdelningschef för Förbränning och framdrivningssystem på Chalmers.

Miljöfördelarna med HVO100 är helt beroende av vilken råvara som används vid tillverkningen. I dag tillverkas i stort sett ingen HVO-diesel av palmolja eftersom miljövinsten blir obefintlig på grund av de markskövlingar som palmoljeproduktionen kräver. Det är däremot vanligt med HVO-diesel framställd av PFAD som är en restprodukt från tillverkningen av palmolja och hur stor miljöpåverkan PFAD har råder det delade meningar om. Vissa miljöorganisationer menar att palmoljebaserad diesel har tre gånger så stor klimatpåverkan än vanlig fossil diesel på grund av skogsskövlingen. Världens största HVO-producent Neste anser dock att deras HVO är snudd på klimatneutral eftersom PFAD består av de delar av palmoljan som inte lämpar sig som livsmedelsolja och som ändå skulle kasseras.

För svenska bilister blir miljöpåverkan absolut minst om HVO-dieseln kommer från tallolja som är en restprodukt från skogsindustrin. Den sortens HVO-diesel råder det dock brist på eftersom den svenska skogen inte räcker till.

Vi frågar tillverkarna/generalagenterna:
Är HVO100 godkänt i era bilar?

Alfa Romeo
Nej. 100 % HVO är mycket intressant, men kräver ytterligare tester och verifieringar innan det kan godkännas.

Audi
Nej. Audi är generellt positiva till förnybara bränslen och investerar sedan flera år i utvecklingen av syntetiska s.k. e-bränslen, däribland förnybar diesel. När det gäller HVO pågår sedan en längre tid tester inom gruppen och i Sverige tillsammans med Scania. Vi inväntar nu tester och godkännande av HVO enligt nya testcykeln WLTP. Tilläggas kan att det redan idag går att tanka diesel med upp till 50 % iblandning av förnybar råvara, vilket sänker koldioxidutsläppen med 44% (källa: Preem).

BMW
Nej. Tester för godkännande genomförs just nu för redan sålda dieselmotorer. När resultaten av godkännandet är slutförda kommer vi att kommunicera det. För framtida dieselmotorer som utvecklas av BMW Group kommer ett HVO100-godkännande att vara obligatoriskt.

Citroën
Ja. Alla bilar

Dacia
Nej. Renault Sverige har påbörjat ett projekt för att utvärdera effekterna av att köra företagets dieselbilar på HVO100. Projektet beräknas pågå till slutet av 2018 med ett hundratal fordon, både personbilar och lätta transportbilar.

DS
Ja. Alla bilar.

Fiat
Nej. 100 % HVO är mycket intressant, men kräver ytterligare tester och verifieringar innan det kan godkännas.

Ford
Nej. I dagsläget bedriver vi tester med HVO100 såväl i Europa som i Sverige för transportbilar primärt.

Honda
Nej.

Hyundai
Nej.

Isuzu
Ja. När det gäller Isuzu är bränslet godkänt i alla modeller från modellår 2017. Det finns alltså inga speciella HVO100-utföranden.

Jaguar
Inget svar.

Jeep
Nej. 100 % HVO är mycket intressant, men kräver ytterligare tester och verifieringar innan det kan godkännas.

Kia
Nej.

Land Rover
Inget svar.

Lexus
Nej.

Mazda
Nej. Tester med biodiesel pågår och Mazda deltar i forskning runt klimatneutral diesel.

Mercedes
Ja. Det blir spännande för oss att se hur stor efterfrågan det blir för vår nya HVO-modell. När det är tydligt tar vi ställning till hur det ska se ut framöver.

Mini
Nej. Tester för godkännande genomförs just nu för redan sålda dieselmotorer. När resultaten av godkännandet är slutförda kommer vi att kommunicera det. För framtida dieselmotorer som utvecklas av BMW Group kommer ett HVO100-godkännande att vara obligatoriskt.

Mitsubishi
Nej.

Nissan
Ja.

Opel
Ja. Grandland X med någon av de två dieselmotorerna går att köra på HVO idag. Även nya Combo som vi lanserar i januari kommer att kunna tankas med HVO.

Peugeot
Ja. Alla bilar.

Porsche
Nej. Vi rekommenderar inte användning av HVO100 (eller andra alternativa varianter av diesel) i våra dieselmodeller.

Renault
Nej. Renault Sverige har påbörjat ett projekt för att utvärdera effekterna av att köra företagets dieselbilar på HVO100. Projektet beräknas pågå till slutet av 2018 med ett hundratal fordon, både personbilar och lätta transportbilar.

Seat
Inget svar.

Skoda
Nej. I dagsläget har våra fabriker fullt upp med att testa och homologisera våra drivlinor enligt WLTP och vår förmodan är att även HVO100 kommer att testas så snart detta arbete är genomfört. Vi driver frågan vid varje tillfälle vi ses.

Subaru
Nej. Subaru godkänner inte HVO100, vilket betyder att man tankar ”på egen risk”. Skulle något hända som går att härleda till ett icke godkänt bränsle kommer garantin inte att gälla.

Toyota
Ja. Eftersom vi inte har några personbilsdieslar har vi inte heller några HVO100-godkända sådana. För transportbilarna gäller: Proace: Godkänd för HVO100. Hilux och Land Cruiser: Ej godkända då HVO100 inte uppfyller dieseldefinitionen EN590.

Volvo
Nej.

Volkswagen
Nej. HVO är ett väldigt intressant bränsle men vi har i nuläget inte någon information om när ett godkännande för Volkswagens bilar rent generellt skulle kunna ske.

Visa kommentarer
NUVARANDE HVO100 – räddaren i dieselnöden
NÄSTA Ingen bil i Volvos monter i Los Angeles