Test av Toyota Prius, Honda Civic Hybrid och Peugeot 107

Honda Civic Hybrid

Ej bästa Civic

Vi ifrågasätter prisnivån. Varför inte köpa Civic halvkombi med samma motor för 158 900 kr. Utan elmotorstöd drar den 0,59 l/mil. Med automatlåda 0,57 l/mil. Köp en värmepump för pengarna som blir över.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med en överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,8 Borrning/slag 73/80 mm, volym 1 339 cm 3 . Max effekt 95 hk (70 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 123 Nm vid 4 600 r/min. Elmotor: 20 hk (15 kW) vid 2 000 r/min. Max vridmoment 103 Nm vid 1 160 Nm.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln ca 2 300 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram undre triangellänk, bak en bakåtriktad länkarm och två tvärlänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,65 rattvarv, vänd cirkel 10,8 m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, däck 195/65 R15

Testresultat – våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h
12,0 s
Toppfart
185 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
0,58 l/mil

Peugeot 107

Plågoris

107:an är bullrig och billig i utförandet. Men snål och ekonomisk. Som stadsbil dessutom rolig och hanterlig. Hur ofta behöver man egentligen en större bil? Men välj modellen med vanlig manuell låda.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 3-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5 Borrning/slag 71/84 mm, volym 998 cm 3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 93 Nm vid 3 600 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad sekventiell låda med automatläge. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln ca 3 100 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre triangellänkar. krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vänd cirkel 9,4m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och trummor bak.

Hjul
Fälgbredd 4 tum, däck 165/65 R14.

Testresultat – våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h
12,1 s
Toppfart
157 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
0,57 l/mil


Toyota Prius

Modern attityd

Prius har blivit en succé i hela världen. Kunderna har uppenbarligen en stor betalningsvilja för att spara bensindroppar. Förutom bensinsnålheten har inte Prius många plus med tanke på det höga priset.

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 13,0 Borrning/slag 75/84,7 mm, volym 1 496 cm 3 . Max effekt 77 hk (57 kW) vid 5 000 r/min. Max vridmoment 115 Nm vid 4 200 r/min. Elmotor: Max 68 hk(50 kW) vid 1 200-1 540 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 0-1 200 r/min. Total effekt 110 hk (82 kW) i över 110 km/h.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. Automat, steglös. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln – uppgift saknas.

Fjädring och hjulställ
Fram fjärderben och triangeltvärlänlkar. Bak halvstel axel. Krängningshämmare fram.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,6 rattvarv, vänd cirkel 10,2 m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, däck 195/55 R16.

Testresultat – våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h
10,7 s
Toppfart
170 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
0,53 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer