Hyundai ber om ursäkt för självmordsförsök i reklamfilm

Nu är det dags för ytterligare en biltillverkare att be om ursäkt för en mindre genomtänkt reklamfilm. Filmen visar en man som försöker ta sitt liv genom att gasa ihjäl sig men misslyckas eftersom bilen bara släpper ut vatten.

För ett par månader sedan startade produktionen av Hyundais bränslecellsbil ix35 FCEV. När det kommer till marknadsföringen ab bilen kunde det dock ha börjat bättre. En reklamfilm poppade nämligen nyligen upp på YouTube där vi får följa en medelålders man som i sitt garage kopplar en slang till avgasröret på sin Hyundai-suv medan han tejpar fast andra änden genom en glipa i rutan. Mannen sätter sig i sätet, startar bilens motor och väntar på att få lämna jordelivet. Efter en stund får vi se hur han tänder taklamporna och öppnar garageporten efter att ha misslyckats med att ta sitt liv. I filmen kommer texten ”Nya ix35 med 100 procent vattenavgaser” upp.

Nu har Hyundai gått ut och bett om ursäkt och säger sig varken ha beställt eller godkänt filmen som är skapad av en brittisk reklambyrå.

Hyundai har gjort följande uttalande:

”Hyundai Motor ber djupt och uppriktigt om ursäkt för denna förargelseväckande virala annons. Den strider mot våra värderingar som företag och som medlemmar av samhället. Vi är mycket ledsna över att ha väckt anstöt och sorg med filmen. Hyundai ber ännu djupare om ursäkt till dem som personligen har drabbats av tragedi.”

Hyundai såg till att reklamfilmen togs ned från YouTube men det var för sent – den hade hunnit spridas som vi kan se nedan.

Hyundais ursäkt kom bara en månad efter att Ford gick ut med en ursäkt för en reklamkampanj som väckte stor ilska.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer