Hyundai i40, Sonatas efterträdare, visades inte upp i Frankfurt utan på hemmaplan i Sydkorea. Däremot har den koreanska biltillverkaren tagit med Hyundai i10 Electric till Frankfurt – en bil som använder sig av en annan batterityp än litiumjon.

Mycket elbilar och plug in-hybrider blir det när de flesta biltillverkare kom på samma tanke – ”vi ska visa upp vår elektriska framtid på Frankfurtsalongen”.
Hyundai gr inget undantag utan hade med sig deras minsting i10 i eldrivet utförande.
Hyundai i10 Electric, som bilen så fyndigt har döpts till, ska gå i produktion redan i början av nästa år, dock ämnad enbart för den koreanska hemmamarknaden – än så länge.

Den största skillnaden mellan Hyundai i10 Electric och andra elbilar som vi skrivit om den senaste tiden är batterierna. Medan det vanligtvis handlar om litiumjonbatterier har Hyundai valt att jobba med litium-polymerbatterier (eller litiumjon-polymerbatterier som de också benämns). Anledningen till att de valt denna batterityp är för att de har högre energidensitet, lägre vikt, mindre volym och lägre tillverkningskostnad än litiumjonbatterier. Jämför man i stället med nickelmetall-hydridbatterier är skillnaderna desto fler och större. Ett litium-polymerbatteri har 30 procent lägre vikt, 40 procent mindre volym och är 12 procent effektivare jämfört med motsvarande nickelmetall-hydridbatteri.
Batteriet i i10 Electric har en lagringskapacitet på 16 kWh. Energin i detta drar elmotorn på 49 kW nytta av. Hyundai uppger att räckvidden för bilen är 16 mil på en laddning.
Två olika laddningscykler inryms i i10 Electric. Dels en för laddning via vanlig hushållsel (230 V) och dels en för laddning via högre spänning som ofta används inom industrin (413 V).
Hyundai berättar att batteriet kan laddas upp till 85 procent av maxkapaciteten på så kort tid som 15 minuter då man använder den högre spänningsnivån, medan man via eluttaget i hushållet kan få fulladdade batterier inom fem timmar.

Hyundai i10 Electric får anses vara en lättviktare med sina 1 000 kilo, trots batteripack och annat som väger tungt. Man har åstadkommit viktminskningen (jämfört med i10 med förbränningsmotor) genom att ersätta tunga hydrauliska komponenter med drive-by-wire-teknik. Styrningen är till exempel drive-by-wire medan bromskraften kommer från en elektrisk vakuumpump. Motor- och batterikylning kommer från elektrisk vattenpump och AC-kompressorn är elektrisk.

Den lilla elmotorn på 49 kW vid 11 500 r/min och 210 Nm vid 2 670 r/min gör att bilen fixar 0-100 km/h på 16 sekunder. Toppfarten anges till 130 km/h, begränsad förstås.

Läs mer

    Tester och provkörningar

      Visa kommentarer