Hyundai i30 återkallas efter vårt älgtest

Vid vårt stora kombitest i Teknikens Värld nummer 12/2014 uppdagades grava styrproblem med Hyundai i30 – styrservon slutade att fungera mitt under älgtestkörningen. Vårt testresultat leder nu till att Hyundai Sverige gör en återkallelse. Men frågan är om det räcker?

Hyundai svarar

Vi vill först och främst uttrycka vår tacksamhet till testredaktionen hos Teknikens Värld som upptäckte problemet med elservostyrningen på den Hyundai i30 som lånades i samband med det kombitest som utfördes i Teknikens Värld nummer 12 i år.
Hyundai uppmärksammades på detta i samband med att tidningen publicerades den 21 maj. Vi tog direkt kontakt med Hyundai centralt och redan veckan därpå flög en delegation av tekniker till oss för att analysera och testa den aktuella bilen.
Efter upprepad reproduktion av ”älgtestet” (det test som utfördes av Teknikens Värld) kunde teknikerna samla nog med testdata för att utföra en rigorös analys. Orsaken till det uppkomna fenomenet visade sig bero på att man under dessa repeterade tester överskridit tröskelvärden för det elektriska styrservots assistans. Dessa tröskelvärden kommer man normalt sett aldrig upp i vid normal körning utan endast vid upprepade extrema rattrörelser.
Hyundai ser mycket allvarligt på det som har inträffat. Trots att detta problem endast har påträffats med den aktuella testbilen som Teknikens Värld lånade och att felet inte har rapporterats från några andra länder i världen kommer Hyundai nu att kontakta berörda kunder för åtgärd. Åtgärden är en uppdatering av mjukvara i styrservon och inga komponenter i bilen behövs bytas ut.
Uppdateringen av mjukvaran gäller endast Hyundai i30 från 2014 årsmodell (produktionsdatum oktober 2013 t.o.m. juni 2014). Inga andra i30 från andra tillverkningsår berörs, inte heller andra bilar ur Hyundais övriga modellsortiment. I Sverige rör det sig om totalt 2 370 bilar varav 934 som är i trafik. De bilar som ännu inte tagits i trafik kommer att åtgärdas innan leverans, och för de bilar som är i trafik kommer Hyundai att kontakta ägarna för åtgärd.

Erik Lindham
PR- och informationschef
Hyundai Sverige

Det ser inte så allvarligt ut vid en första anblick, när man tittar på filmen. Hyundai i30 kör in i älgtestet, girar åt vänster och fortsätter sedan bara rakt ut ur banan åt vänster när styrservoverkan försvinner. Inga höga hjullyft och inga enorma sladdar – resultatet blir bara några överkörda koner och en ond axel på föraren när ratten slår tillbaka.
Vad som hade hänt om samma styrproblem visat sig ute på vägen vill vi inte ens resonera kring, men det hade inte slutat med en ond axel. Därför är det bra att Hyundai Sverige direkt tar sitt ansvar då de, som de själva skriver i sitt svar (se ruta intill), ”ser mycket allvarligt på det som har inträffat”. Vilket är helt rätt, problem med styrningen är synnerligen allvarligt.

Totalt rör det sig enligt Hyundai Sverige om 2 370 i30-bilar tillverkade från oktober 2013 och framåt som berörs av återkallelsen och berörda ägare kommer att kontaktas för åtgärd. Nämnda åtgärd kommer att innebära en uppdatering av en mjukvara i styrservon.

Slutet gott, allting gott. Eller? Under processen kring testerna med Hyundai i30 har vi dels tagit del av läsekretsens erfarenheter och dels sökt över internet efter mer information. Och det vittnas om liknande bekymmer på andra håll. Dessutom har vi även fått vittnesmål om andra styrrelaterade bekymmer med Hyundai i30, och vi hade i vårt stora kombitest även bekymmer med Hyundai i40 genom älgtestet. Inte på samma sätt som med i30, men styrningen blev otroligt tung för ett ögonblick. Som att den elektriska styrservon överbelastades, men sedan började fungera igen.
Återkallelsen gäller för närvarande bara bilar i Sverige, men vi ställer oss frågande till om åtgärden verkligen borde begränsas till en enskild marknad.

Vi kan bli tvungna att återkomma i ärendet senare, men för närvarande har Hyundai i varje fall tagit sitt ansvar.

Short English version

Hyundai has decided to recall 2 370 copies of the i30 manufactured between October 2013 and June 2014 since a power steering failure occurred in Teknikens Värld’s moose test.

At the moment the recall only applies to the Swedish market.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer