Mikael Stjerna var häromdagen i Italien för att ta en första provsväng med helt nya Hyundai ix35 som efterträder Tucson. Vi hör med honom hur han upplevde koreanernas senaste tillskott.

Hallå Micke! Du var i Italien för några dagar sedan.
– Det stämmer. Vi var i Fiuggi några mil sydost om Rom. En ort känd för sina varma källor och många bad. Men tyvärr fick vi inte uppleva den biten, hotellet saknade till och med kallvatten när vi skulle stiga upp på morgonen.

Komiskt. Men ni fick väl njuta av skönt väder och en trevlig bil i stället, hoppas jag?
– 5 grader och moln är inget att njuta av, men Hyundai ix35 var en ganska trevlig bekantskap. Speciellt med tvålitersdieseln.

Berätta mer.
– Jag fastnade mer för 2,0 CRDi-R med 136 hästkrafter än bensinmotorn med samma cylindervolym. Dieselmotorn är väldigt trevlig och känns riktigt bra i kombination med bilen. Tyvärr varvar den aningen högt vilket gör den surrig, men det är i stort sett det enda negativa med 2,0 CRDi-R. Den är också hyfsat snål, 0,55 liter milen vid blandad körning uppger Hyundai. Denna tvålitersdiesel finns även i en 184-hästarsversion som kombineras med fyrhjulsdrift. Svagare dieseln är bara framhjulsdriven. Jag vill påstå att lilla dieseln är mest prisvärd. Bensinalternativet är en maskin på 2,0 liter och kan fås i fram- och fyrhjulsdrivet utförande. Manuell och automatisk växellåda finns att välja mellan. Lilla dieseln går dock bara att kombinera med manuellt alternativ.

Har hört något om mindre motorer. Något du också hört?
– I höst, närmare bestämt i november, kommer en 1,7-litersdiesel som kan bli ett hett alternativ. Låg förbrukning och låga utsläpp, endast 139 gram per kilometer är lågt för den här biltypen. Blir enbart framhjulsdriven och kopplad till manuell växellåda.

Hur är ix35 i övrigt?
– Det är en fin och modern crossover/suv men den bjuder inte på något revolutionerande. Den tar liksom inte ett stort kliv framåt i utvecklingen. Utseendemässigt är det upp till betraktaren att avgöra om den är snygg eller inte, men den faller mig inte helt på läppen. De som gillar Ford Kuga och Volvo XC60 kommer antagligen att gilla ix35:ans former, men den når ändå inte riktigt ända fram.

Körmässigt då?
– Den är okej att köra, tyst och går bra, men bättre komfort skulle jag vilja se. Den är tyvärr stötig trots hög profil på däcken. Sedan är det som sagt ganska högt motorvarv från lilla dieseln som jag mest körde.

Vilka är konkurrenterna?
– Hyundai framhåller Skoda Yeti som huvudkonkurrent, visst, men jag skulle vilja påstå att Nissan Qashqai är en mer naturlig konkurrent.

Hur mycket kostar en ix35 och när kommer den till Sverige?
– Sista veckan i mars är det premiär här i Sverige. Priset är riktigt konkurrenskraftigt. Ix35 med bensinmotor, framhjulsdrift och manuell låda börjar på 199 900 kronor. Väljer man i stället diesel börjar priserna på 224 900 kronor. Hyundai Sverige har stora förhoppningar på ix35. De tror att den kommer att gå om Santa Fe i försäljningsstatistiken. Tucson var aldrig förbi Santa Fe under sin tid. Ute i Europa rådde dock det motsatta förhållandet.

Tack för rapporten. Micke! Nu ska jag inte längre störa dig så här en söndagskväll. Vi ses i morgon.
– Det gör vi. Ciao…

Läs mer


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer