Hyundais lilla kompakta suv Kona har blivit elbil och idag var det premiär. Kona Electric erbjuds med två räckvidder: basmodellen som ska klara 30 mils körning och long range-versionen som ska orka med 47.

Vi har skrivit om planerna på Hyundai Kona Electric förut.

Enligt Hyundai är de angivna siffrorna för räckvidd uppmätta enligt den strängare WLTP-testcykeln.
Basversionen har en 135 hästkrafter stark elmotor och ett litiumjon-batteripack på totalt 39,2 kWh, medan long range-versionen är 204 hästkrafter stark och har ett batteripack på 64 kWh. Den sistnämnda gör sprinten 0-100 på 7,6 sekunder.
Laddtiden för basversionen anges till 6 timmar och 10 minuter (7,2 kW AC-laddare) – för long range-versionen 9 timmar och 40 minuter. 80 procent av batteriet ska dock kunna laddas på 54 minuter, men då behövs en snabbladdare på 100 kW.

Enligt Hyundai är Kona Electric byggd på en helt ny plattform i vilken batterierna kunnat integreras. På så sätt har man kunnat spara plats i miljön.

Hur är det med måtten då?
Kona Electric mäter 418 cm på längden vilket är två centimeter längre än vanliga Kona. Axelavståndet och bredden är lika för båda modellerna, 260 cm respektive 180 cm, men på höjden är Kona Electric en centimeter högre – 157 centimeter.

Kona Electrics bagage sväljer 332 lådliter. Om man dessutom räknar med platsen avsedd för laddkabel förbättras siffran till 373.

Hyundai-Kona-Electric-2018004

Foto: Hyundai

Utvändigt finns det några detaljer som skiljer Kona Electric från en vanlig Kona, exempelvis den täckta grillen i fronten och avsaknaden av avgasrör. Det är också i fronten laddkontakten sitter – gömd under en lucka intill Hyundai-märket.
Hyundai beskriver själva designen som expressiv och att Kona Electric liksom vanliga Kona har en ”du kan ta dig dit du vill”-attityd.

Invändigt är det mycket som är sig likt. Största nyheten är mittkonsolen som gjorts om för att passa automatlådans shift-by-wire-modul.
Infotainmentsystem har en sjutumsskärm, men åtta tum finns som tillval. Head-Up-display är dock standard.

Hyundai-Kona-Electric-interior-2018-005001

Foto: Hyundai

På säkerhetssidan finner vi en mängd olika hjälpsystem. Däribland döda vinkel-varnare, filhållningsassistent, bakvarnare vid korsande trafik, adaptiv farthållare och  kollisionsvarnare med autobroms (kan upptäcka fotgängare). På Hyundai-språk heter säkerhetspaketet SmartSense.

Några priser för Kona Electric nämns inte i pressreleasen. Kanske väntar man till Genèvesalongen där Kona Electric också kommer att visas.
Vanliga Hyundai Kona presenterades så sent som i våras, och här i Sverige har den faktiskt inte börjat säljas ännu.

Tills vidare kan du läsa vår provkörning av vanliga Kona här.

Visa kommentarer
NUVARANDE Hyundai Kona Electric officiell
NÄSTA Lexus UX officiell – fakta, bilder och film