Solceller på taket laddar batterierna hos nya Hyundai Sonata Hybrid. Sonata som modell kan du glömma här i Sverige men tekniken ska föras vidare till andra modeller.

Solceller på biltaket har gått från skiss till verklighet och då inte bara för att assistera funktioner utan även bidra till själva framförandet av fordonet i fråga. Tidigare i år skrev vi om nederländska Lightyear One, en elbil som ska byggas i 500 exemplar och som har en bokningsavgift på 119 000 euro – drygt 1,25 miljoner kronor. Vi har även skrivit om att Toyota experimenterar inom området.

Hyundai solceller

Foto: Hyundai

Nu lanserar emellertid Hyundai sin lösning då nya Sonata som hybrid (läs presentationen av modellen här och se bildgalleri nedan) får solceller på taket. Dessa ska kunna ladda bilens batteripaket, även under färd, upp till mellan 30 och 60 procent per dag. Sex timmars laddning dagligen ska sammantaget ge upp till 130 mils extra körsträcka på el per år, menar man.

Hyundai ASC

Foto: Hyundai

Med Sonata Hybrid gör inte bara solcellerna på taket debut utan även Active Shift Control (se bild ovan) som ska effektivisera växellådans arbete med 30 procent. Båda sakerna ska appliceras på andra Hyundai-modeller, vilka och när är dock inte officiellt ännu.

Hyundai Sonata Hybrid gör nu debut i hemlandet Sydkorea och på det följer Nordamerika men till Europa kommer modellen inte.

Solcellstekniken har i dag en assisterande roll men öppnar upp för framtida bilar som inte längre behöver förbränningsmotorer, menar Hyundai.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer