Tre olika solcellspanelstekniker planerar Hyundai Motor Group, med Hyundai och Kia i spetsen, använda i sina bilar med start redan 2019.

Solcellspaneler har vi sett på bilar i flera år, inte bara på märkliga eldrivna skapelser som får sin energi från den australiensiska solen utan även på vanligare bilar så som Toyota Prius Plug-in Hybrid. Men någon stor grej har solceller aldrig blivit i bilsammanhang, men teknikutvecklingen på området går snabbt framåt och vem vet hur det kommer att se ut om några år när elbilarna har kommit på bredare front.

Nu rapporterar Hyundai Motor Group att de planerar att introducera solcellstak på utvalda modeller från både Hyundai och Kia. Vilka modeller det rör sig om återstår att se men det handlar inte enbart om elbilar. Hyundai Motor Group säger att solcellerna även ska användas på hybridmodeller och på modeller med förbränningsmotor som enda kraftkälla.

Hyundai-Kia solcellstak

Tre generationer solcellspaneler ska användas. Första generationens är vanliga paneler med silikon, det vill säga den traditionella paneltekniken som är på väg att ersättas av nya, billigare tekniker, till exempel polymersolceller. Denna första generation ska appliceras på hybridmodeller (Hyundai skriver bara hybrid, men vi antar att båda hybrider och laddhybrider avses), integrerat i bilarnas tak. Panelerna ska under en dag kunna ladda mellan 30 och 60 procent av batteriernas maximala kapacitet, beroende på väder och andra faktorer.

Hyundai-Kia solcellstak

Andra generationens solcellspaneler är semitransparenta och är tänkta att integreras i bilarnas panoramaglastak. Bilarna denna teknik är avsedd för drivs av förbränningsmotorer. Den energi som panelerna absorberar ska användas för att hjälpa till att strömförsörja bilarnas olika elektriska komponenter och på så viss sänka förbrukningen och utsläppen. Tekniken är tänkt att hjälpa Hyundai och Kia att lättare hantera framtida utsläppskrav för förbränningsmotoriserade bilar.

Hyundai-Kia solcellstak

Den tredje generationens solcellspanel är en teknik som ännu inte är färdig utan genomgår en testfas. Dessa paneler ska kunna appliceras på båda tak och huv samt är avsedda för enbart rena elbilar.

Första generationens paneler, det vill säga den generation som ska användas på hybridbilar, ska introduceras redan under 2019. Kanske vi då får se Hyundai Ioniq Plug-in och Kia Niro Plug-in Hybrid med solceller på taket. Vi räknar dock inte med att få se tekniken i Sverige med tanke på hur grått vi kan ha det en stor del av året.

Visa kommentarer
NUVARANDE Hyundai och Kia ska börja med solcellspaneler på bilarna
NÄSTA BMW 8-serie Cabriolet officiell