Hyundai har tagit stora kliv på hybridsidan och visar nu sin första produktionsfärdiga hybridmodell. Det är nya Sonata som har begåvats med det egenutvecklade systemet och på köpet har den fått ett nytt ansikte.

Mitt i dessa påsktider passar jänkarna på att riva av en bilsalong i New York. För europeiskt intresse är dock New York-salongen torftig. En av få ljusglimtar är Hyundai Sonata Hybrid som för första gången visas i produktionsfärdigt skick. När nya Sonatan kommer till Europa byter den namn till i40 men det är i hemlandet Sydkorea och i Nordamerika de största marknaderna finns. Sonata Hybrid lanseras inledningsvis i USA men vi européer kan nog också se fram emot att få köra en hybrid-Hyundai.

Det är naturligtvis ingen slump att Sonata Hybrid premiärvisas i New York. Hyundai behöver en utmanare till de storsäljande hybriderna Toyota Camry Hybrid, Nissan Altima Hybrid, Ford Fusion Hybrid och Lexus HS250h. Från dessa skiljer sig Sonatan på en viktig punkt. Batteripaketet utgörs av litiumpolymerbatterier, till skillnad från konkurrenternas litiumjon- eller nickelmetallhybrider. Hyundais egenutvecklade system Hybrid Blue Drive är det första som använder den moderna litiumpolymertekniken. Fördelarna jämfört med litiumjontekniken är högre energidensitet, lägre tillverkningskostnader, högre stryktålighet samt att batterierna klarar av fler laddningar. Enligt Hyundai klarar batterierna dessutom av temperaturskillnader betydligt bättre. Batteripaketet i Sonata Hybrid väger endast 44 kilo, vilket kan jämföras med det i Toyota Camry Hybrid som väger 56 kilo.

Hyundai Sonata Hybrid är en fullhybrid som kan köras enbart med elmotorn, enbart med bensinmotorn eller med de båda motorerna igång samtidigt. Bensinmotorn ifråga är en 2,4-litersfyra med 169 hästkrafter och 211 Nm. Elmotorn är en 42-hästarsmaskin som bidrar med ett vridmoment på 204 Nm.

Hyundai har optimerat hybridsystemet speciellt för motorvägskörning. De hänvisar till studier utförda av amerikanska myndigheter som visar att den genomsnittliga amerikanska bilföraren kör på motorväg 57 procent av tiden. Hybridsystemet i Sonata ska därför gå så snålt som möjligt i höga farter. Hyundai uppger en blandad förbrukning på 0,62 liter per mil.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer