Hyundai tar patent på teknik som omöjliggör telefonprat bakom ratten

Några lagar verkar inte hindra bilister från att fortsätta använda mobiltelefon på ett trafikfarligt sätt bakom ratten. Nu tar Hyundai tekniken till hjälp för att få bukt på problemen.

Sedan den 1 december 2013 finns en mobillag i Sverige som innebär att förare av fordon kan bötfällas om de på ett trafikfarligt sätt använder mobiltelefon bakom ratten vid färd. Visserligen har några förare bötfällts sedan dess, men speciellt effektiv har lagen inte varit. Fortfarande ser man bilister som sms:ar, pratar med handhållen telefon vid olämpliga tillfällen och lägger upp nya Facebook-statusar när de befinner sig i rullande trafiksituationer. Det finns bilister som har tagit den nya lagen till sig genom att lägga mobiltelefonen i knät och därmed dölja den från spejande poliser, något som tar bort blicken från vägen i än större sträckning.

Detta är inte ett problem enbart i Sverige, även i utlandet är mobiltelefonens vara eller icke vare bakom ratten ett hett diskussionsämne. Det är helt enkelt svårt att få gemene man att lägga telefonen åt sidan och i stället fokusera på körningen.

Hyundai störsändare i bil mot mobiltelefon

En av de tekniska skisserna som förklarar Hyundai störsändare för mobiltelefoner i bilar.

Hyundai kanske har en teknisk lösning på gång som kan stävja mobilanvändandet när man kör bil. En lösning som av många förmodligen ses som en aning kontroversiell.
Hyundai har nämligen fått ett patent godkänt som innebär att mobiltelefoner störs ut i bilen. Med antenner monterade i bilens kaross ska signaler från mobiltelefoner detekteras och beroende på en rad parametrar, bland annat bilens hastighet, trafikintensitet och tid på dygnet, kan olika funktioner, så som röstsamtal, sms och surf, i mobiltelefonerna stängas av.
Tekniken kan koncentreras till att endast störa ut en mobiltelefon som befinner sig på förarplatsen alternativt alla mobiltelefoner som befinner sig i kupéutrymmet.

Nackdelen med systemet är att mobiltelefonerna måste utrustas med ny programvara som kan styra på- och avstängning av funktionerna. Kanske blir det standard i framtidens mobiltelefoner, en mjukvara som finns i mobiltelefonen redan vid inköp och som inte går att avinstallera (om man inte rootar sin enhet).

Vad tycker du om Hyundais lösning på problemet med mobiltelefonanvändning bakom ratten? Även om vi inte vet om det blir verklighet, bland annat eftersom innehav av störsändare är olagligt i många länder, är koreanernas teknik att gå för långt?

Vill du läsa mer om tekniken finns den amerikanska patentdokumentationen här.

Visa kommentarer