Teslas nya Model 3 och kommande Model Y har skrämt upp Hyundai Motor. Svaret från den sydkoreanska biljätten kommer redan nästa år med en ny serie elbilar. Samtidigt lugnar Hyundai ner satsningen på vätgasbilar.

Tesla har tack vare sina lite billigare modeller tagit marknadsandelar i Kina, Japan och Sydkorea. Det oroar stora Hyundai Motor, där även Kia ingår, som nu girar en aning och storsatsar på nya elbilar.
Nästa år byggs en ny produktionsenhet för elbilar och ytterligare en ska vara klar 2024. Hyundai Motor har också inlett förhandlingar med batterigiganterna Samsung, LG och SK Group om leveranser av batterier och elektronik till de nya bilarna.

Hyundai har slagit fast att de ska sälja minst en miljon elbilar per år och ha en global marknadsandel på minst tio procent om fem år. Förra året sålde Hyundai Motor Group, där även Kia ingår, 86 434 elbilar. VW-gruppen, som också storsatsar på elbilar, sålde förra året 73 278 elbilar. Hyundai och VW är därmed en bra bit efter sina egna mål och Tesla som förra året sålde 367 500 bilar.

DUELL: Hyundai Kona Electric mot Tesla Model 3

I den senaste mätningen var Toyota världens största bilföretag räknat i försäljning och produktion med en marknadsandel på drygt 12 procent. Volkswagen har drabbats hårt av coronapandemin och tappat förstaplatsen. Hyundai/Kia är på fjärde plats med en marknadsandel på 8,3 procent. Renault/Nissan håller tredjeplatsen. Om PSA och FCA till slut slås ihop kan de utmana både Renault/Nissan och Hyundai/Kia om tredjeplatsen bakom VW och Toyota.
I Sydkorea är Hyundais kursändring betydelsefull. I dag bygger Hyundai Motor det mesta till sina bilar i stora produktionsanläggningar. Men elbilar kräver färre fabriksarbetare och flera komponenter köps från andra leverantörer. Fackförbunden i Sydkorea kan bromsa Hyundais snabba utveckling och omställning. Facken har redan ställt krav på att Hyundai ska bygga egna batterifabriker och behålla produktion i landet.

DUELL: Hyundai Nexo mot Toyota Mirai

En annan effekt av satsningen är att Hyundai Motor bromsar sin satsning på vätgasbilar och bränsleceller. Redan 2010 byggde Hyundai 230 elbilar till koreanska regeringen men eftersom batterierna var för dyra att bygga ansågs elbilen inte vara framtiden. Precis som Toyota satsade i stället Hyundai på vätgasbilar och har byggt en vätgasdriven Tucson samt modellen Nexo. Men hittills har inte vätgasbilarna slagit igenom. Förra året såldes bara knappt 8 000 vätgasbilar jämfört med 1,68 miljoner elbilar med batterier.
Att Tesla Model 3 sålde bättre än Hyundai Kona Electric i Sydkorea i juni i år är något som Hyundai Motor ser som en tydlig varningssignal. Totalt 23 nya elbilar ska presenteras före 2025 och Tesla ska utmanas på allvar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer