Hyundais bränslecellsbil ix35 FCEV nu i produktion – på väg till Sverige!

Världens första serietillverkade vätgasdrivna bränslecellsbil lämnade i dag produktionsbandet. Det är Hyundai med sin ix35 FCEV som blev först ut. Vågar vi hoppas på en förändring nu?

Vi är många som håller ett extra öga på utvecklingen av vätgasdrivna bränslecellsbilar och samtidigt håller båda tummarna för att tekniken ska komma till skott och revolutionera det miljövänliga bilåkandet världen över.

Flera olika biltillverkare har gett sig in i bränslecellsleken men få har kommit i andra änden med huvudet högt. Flera av dem har fastnat i konceptstadiet, vissa har fått ut några svindyra bilar på marknaden, mest i testsyfte. Några exempel på tillverkare som testat på bränslecellstekniken är Audi, BMW, Mercedes, Toyota, Honda, Mazda, Volkswagen, GM, Chrysler, Peugeot och Hyundai.
Sistnämnda är den tillverkare som just får anses ha tagit tag i stafettpinnen på allvar då de i dag, 26 februari 2013, lät världens första serietillverkade vätgasdrivna bränslecellsbil rulla av produktionsbandet vid Hyundai-fabriken i Sydkorea.

Det hela började 2008 då Hyundai lite kaxigt sa att deras produktion av bränslecellsbilar ska påbörjas fyra år senare, det vill säga 2012. Efter att under 2011 ha visat upp bränslecellskonceptbilen Blue2 gick man tidigt hösten 2012 ut och sa att deras första bränslecellsbilar dyker upp redan under dåvarande år (alltså 2012). Så blev det också i och med att man skickade ut testbilar, bland annat till Köpenhamn och föreningen Sällskapet för vätgas och bränsleceller.

Den vita Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) som lämnade produktionsbandet i dag är den första av 17 som ska till Danmark och Sverige. 15 av bilarna ska levereras till Köpenhamns kommun, övriga två till Region Skåne.
De närmaste två åren planerar Hyundai att tillverka tusen stycken ix35 FCEV som främst ska säljas i Europa då EU har initierat uppbyggnad av ett nät av vätgasstationer.
2015 ser Hyundai lägre produktionskostnader framför sig och då är man redo att skruva upp produktionstakten och börja sälja bränslecellsbilar till vanliga konsumenter. Samma år som bland annat Honda och Toyota har annonserat sina lanseringar av serieproducerade bränslecellsbilar.

En vätgasdriven bränslecellsbil har en bränslecell som omvandlar vätgas till elektricitet. I fallet med ix35 FCEV lagras energin i litiumpolymerbatterier med en kapacitet om 24 kilowattimmar. Syre behövs för att få till en nödvändig kemiska reaktion, syre som i Hyundais fall hämtas från bilens omgivande luft, alltså inte komprimerad luft. Denna teknik är enligt Hyundai 50 procent effektivare.
Utsläppet från avgasröret består endast av vattenånga.
När du tankat bilens vätgastank full kan man köra upp till 59,4 mil innan det är dags för att leta upp en vätgaspump igen. En sådan finns i Köpenhamn och de två bilar som ska gå i Skåne kommer att vara tvungna att köra över Öresundsbron för att kunna få bränsle påfyllt.

Hyundai ix35 FCEV är ingen racer men har helt klart prestanda som täcker de flestas behov. Motorns effekt ligger på 136 hästkrafter. 0-100 km/h går på 12,5 sekunder och toppfarten är 160 km/h.
Bilen är 4,41 meter lång, 1,82 meter bred och knappt 1,66 meter hög, det vill säga lika stor som en vanlig ix35 bortsett från höjden som är några millimeter lägre på bränslecellsvarianten.

Samtidigt som vi applåderar Hyundai håller vi tummarna för att detta får andra tillverkare att agera snabbare och att tekniken tar fart på riktigt.

Vi låter Hyundai Motors vice styrelseordförande Mr. Kim få slutordet:
– Med ix35 FCEV banar Hyundai vägen mot framtida nollutsläppsmål. ix35 FCEV är den mest miljövänliga bilen i bilindustrin och bevisar att tekniken med en vätgasdriven bränslecellsbil för vardagstrafik inte längre är en dröm.

Hyundai ix35 FCEV

Visa kommentarer
NUVARANDE Hyundais bränslecellsbil ix35 FCEV nu i produktion – på väg till Sverige!
NÄSTA Spania GTA Spano – uppdaterad spansk supersportbil