Teslas Supercharger-nätverk i Europa fortsätta att växa. I dag invigs den 400:e europeiska laddstationen, den är placerad i nederländska Breukelen.

2013 installerade Tesla de första Supercharger-laddarna i Europa. Första land ut var Norge. Senare samma år installerades snabbladdare i ytterligare fyra europeiska länder, bland annat i Tyskland.
Därefter har det rullat på och 2014 fick Sverige sina första Supercharger-laddare och numera sträcker sig de svenska Supercharger-laddstationerna från Löddeköpinge i söder till Skellefteå i norr. Inom kort kommer Skurup att bli den sydligaste stationen och Töre, norr om Luleå, den nordligaste.
I morgon (fredag 29 juni) invigs Sveriges 26:e Supercharger-laddstation med åtta Supercharger-laddare i Enköping.

Stora stationer med många laddare
I dag, fem år senare, inviger Tesla sin 400:e Supercharger-laddstation i Europa, närmare bestämt i Breukelen i Nederländerna. Denna nya station innehåller inte mindre än 28 stycken Supercharger-laddare, tolv fler än de största stationerna i Sverige.
Den nya stationen i Nederländerna är dock inte störst, det är nämligen stationen i norska Rygge som har 34 Supercharger-laddare.

Foto: Tesla

85 miljoner mil
Med 400 laddstationer runt om på den europeiska kontinenten finns det numera över 3 200 Supercharger-laddare som Tesla-förarna kan bruka på sina (lång)resor. Sedan starten för fem år sedan har laddarna gett Tesla-bilarna energi som räcker till 85 miljoner mils körning. Det motsvarar 21 250 varv runt jorden eller 2 211 resor till månen.

500 stationer om ett år
Det senaste året har Tesla i genomsnitt installerat åtta nya stationer i månaden och 20 nya laddare per vecka. Den 500:e Supercharger-stationen bör alltså invigas om drygt ett år, om takten bibehålls.

Så laddar och förflyttar sig Tesla-förarna
Tesla kan se hur Tesla-förarnas bilar förflyttar sig i Supercharger-nätverket och kan därför enkelt räkna ut vilka de vanligaste rutterna i Europa är. De två vanligaste som korsar landsgränser går genom Tyskland och Frankrike och är när Tesla-förare förflyttar sig från norra delarna av kontinenten till regionerna längs med Medelhavet.

I Italien och Frankrike är två femtedelar av samtliga Supercharger-laddningar till icke inhemska Tesla-bilar, det vill säga till utlänningar på besök i länderna. I Sverige är motsvarande siffra en tredjedel.
De européer som använder Supercharger-nätverket mest frekvent i utlandet är de belgiska och österrikiska. Förarna i dessa relativt små länder laddar nämligen tre av fyra gånger i utlandet. Motsvarande siffra för tyskarna är varannan laddning i utlandet.

Visa kommentarer
NUVARANDE I dag invigs Teslas 400:e Supercharger-laddstation i Europa
NÄSTA Volkswagen öppnar bilfabrik i Rwanda