I nöd och last

Test av Alfa Romeo 156 2,5 V6 Sportwagon och Jaguar X-type 2,5 Estate

Alfa Romeo 156 2,5 V6 Sportwagon

Sista versen

Till nästa år kanske, kanske efterträdaren 157 dyker upp. Tills dess får vi nöja oss med 156 – och det gör vi gärna. Trång som få andra kombibilar men kul som ännu färre kombibilar. I allra högsta grad ett personligt val.

Basfakta

Motor
Tvärställd 6-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 88/68,3 mm, volym 2492 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 6300 r/min. Max vridmoment 218 Nm vid 5000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 4-växlad automat. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 36 km/h.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak fjäderben, dubbla undre tvärlänkar och enkla längslänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,1 rattvarv, vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 215/45 YR 17.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 444, bredd 176, höjd 143, spårvidd fram/bak 151/150. Tjänstevikt 1480, maxlast 420. Släpvikt 1400. Tanken rymmer 63 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
7,8 sekunder
Toppfart:
230 km/h
Bromssträcka från 100 km/h:
37,6 meter
Förbrukning blandad körning:
1,18 l/mil


Jaguar X-type 2,5 Estate

Rikemans-Forden?

X-Type är inte helt lätt att begripa. Den är inte tillräckligt välbyggd för att kosta mer än Audi eller BMW. Utseendemässigt lär den dock gå hem och flertalet lär köpa den av just den anledningen – och den goda komforten.

Basfakta

Motor
Tvärställd 6-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 81,6/79,5 mm, volym 2495 cm3. Max effekt 194 hk (145 kW) vid 6800 r/min. Max vridmoment 244 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Hastighet på 5:an (manuell) vid 1000 r/min: 39,5 km/h.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 205/55 VR 16.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 472, bredd 179, höjd 148, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1620, maxlast 530. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 61,5 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
10,0 sekunder
Toppfart:
220 km/h
Bromssträcka från 100 km/h:
39,9 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):
10,4 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer