Nacka är den kommun i Sverige som har flest el- och hybridbilar. Det visar ny statistik från Kvdbil. Siffrorna visar också att Sundsvall är den stad som har flest bilar som släpper ut över 120 gram koldioxid per kilometer.

Det är stora skillnader mellan stad och land när Kvdbil presenterar statistik över den svenska bilparkens klimatpåverkan. Kvdbil har jämfört bilarna i de 20 största städerna i Sverige med det genomsnittliga koldioxidvärdet för alla nya bilar som såldes under 2018 i Europa. Snittvärdet i Europa låg på 120 gram.
Störst andel bilar som finns under 120 gram har Södertälje med en andel på 36,4 procent. Lund var strax bakom med 36,2 procent och Nacka var tredje bäst med 36,1 procent. Minst andel bilar under 120 gram har Sundsvall, 23,6 procent, Umeå, 25,1 procent, och Eskilstuna, 27,6 procent.

Nacka är den kommun i Sverige där det finns flest elbilar och hybridbilar. 12,6 procent av bilarna i Nacka kan köras på el. Näst flest elektrifierade bilar har Stockholm, 10,2 procent, följt av Lund på 9,7 procent. Minst andel elektrifierade bilar har Sundsvall, 2,7 procent, Halmstad, 2,8 procent och Gävle, 3,0 procent.

Det finns alltså en tydlig skillnad mellan stad och land men också mellan storstäderna. Att Södertälje har flest andel bilar som ligger under 120 gram överraskar.

– Det är svårt att ge ett rakt svar på varför Södertälje är bäst i klassen. Det skulle kunna bero på ett starkt bilintresse i staden präglat av Scanias och Volkswagens närvaro. Södertälje har också många stora arbetsplatser, ligger i en storstadsregion och har lägre inkomstnivåer än genomsnittet. Sammantaget kan det bidra till att fler Södertäljebor väljer mindre bilar med bränslesnålare motorer, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil, i ett pressmeddelande.

Skillnaderna mellan stad och land var lättare att förutse.

– Återkommande rapporter visar på stora skillnader mellan stad och land, men vår rapport slår också fast att det finns klara skillnader mellan städerna. Omställningen går betydligt snabbare i storstadsregionerna.

– Att städer utanför våra tre storstadsområden släpar efter är nog precis som för glesbygden en kombination av längre körsträckor, sämre laddmöjligheter och bristande räckvidd för många av de modeller som finns på marknaden. För många hushåll är det utan tvivel också en plånboksfråga. El- och hybridbilar är fortfarande relativt dyra och det blir extra kännbart i de delar av landet där inkomstnivåerna är lägre, säger Madeleine Fritz.

Andel bilar under 120 gram i procent
Södertälje 36,4
Lund 36,2
Nacka 36,1
Göteborg 35,8
Stockholm 33,7
Borås 32,8
Linköping 32,4
Helsingborg 31,7
Malmö 31,5
Jönköping 31,2
Norrköping 31,1
Huddinge 30,8
Uppsala 30,5
Örebro 30,0
Västerås 29,8
Halmstad 29,6
Gävle 27,9
Eskilstuna 27,6
Umeå 25,1
Sundsvall 23,6

Andel el- och hybridbilar
Nacka 12,6
Stockholm 10,2
Lund 9,7
Södertälje 7,1
Huddinge 5,9
Göteborg 5,7
Malmö 5,0
Linköping 4,9
Uppsala 4,6
Örebro 4,2
Jönköping 4,0
Borås 3,8
Umeå 3,5
Eskilstuna 3,4
Västerås 3,4
Helsingborg 3,4
Norrköping 3,3
Gävle 3,0
Halmstad 2,8
Sundsvall 2,7

Fotnot: Statistiken bygger på var bilarna är registrerade vilket kan skilja från var bilarna används.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer