Olyckan där en självkörande Volvo XC90 från Uber körde ihjäl en cyklist hade kunnat undvikas om Volvos säkerhetssystem varit på. Det menar amerikanska IIHS chefsforskare David Zuby i en ny rapport.

Det var i mars i år som en av Ubers självkörande Volvo XC90 krockade med en kvinna som var på väg att korsa en väg i Tempe, Arizona. Kvinnan avled på sjukhus och Uber tog sina självkörande bilar, som ännu var inne i en testfas, ur tjänst över hela Nordamerika.
Samtidigt börjades det spekuleras kring hur olyckan kunde inträffa. Omgående kom ett första uttalande från polischefen på orten, som efter att ha sett en film, menade att olyckan hade varit oundviklig på grund av den plötsliga manöver som kvinnan som ledde sin cykel över vägen gjorde och att den dessutom gjordes i ett väldigt mörkt parti.

Ett par dagar senare släpptes för allmänheten filmen som spelats in av bilens ombordkamera (känsliga personer varnas). Filmen visade att kvinnan till en början rörde sig i ett mörkt parti som för det mänskliga ögat gjorde henne svårupptäckt. Däremot borde bilens sensorer, radarsystem och kameror absolut ha upptäckt henne.

Men det var inte bara Ubers teknik som ifrågasattes. Många ställde sig också frågande till varför Volvos prisade system City Safety med autobroms och Pilot Assist inte reagerat och agerat.
Senare visade det sig att Volvos inbyggda teknik, med sensorer som detekterar objekt framför bilen och som bromsar om situationen kräver, varit urkopplad när olyckan inträffade.

Ödesdigert menar IIHS:s (Insurance Institute for Highway Safety) chefsforskare David Zuby. I en ny rapport säger Zuby att kvinnan troligtvis hade levt idag om Volvos teknik fått göra sitt jobb.

– Volvo XC90:s säkerhetssystem hade förhindrat eller mildrat kollisionen, men det fick aldrig chansen att ingripa eller varna föraren, säger Zuby i rapporten.
Till Automotive News säger Zuby så här:
– Jag tror att hade systemet fått ingripa, hade utgången kanske inte blivit dödlig.

Uber meddelade i maj att orsaken till olyckan sannolikt berodde på ett fel i deras mjukvara. Bilens sensorer hade vid olyckstillfället registrerat kvinnans framfart tvärs över vägen framför bilen som körde i 61 km/h (bilen upptäckte kvinnan sex sekunder innan kollisionen), men mjukvaran som bearbetade informationen tolkade situationen på ett felaktigt sätt. Mjukvarans tolkning var att inga omedelbara åtgärder behövde vidtas.

En preliminär rapport från The National Transportation Safety Board, NTSB, samma månad visade också att Ubers bil alltid hade autobromsen urkopplad i självkörande läge för att undvika ”ojämnt fordonsbeteende”. Istället förlitade sig Uber på att den mänskliga backupföraren skulle ingripa vid nödsituationer. Samtidigt fanns det inget system i bilen som uppmärksammade föraren på sådana situationer.

– Uber valde att gå förbi ett säkerhetsnät i sin strävan efter att lära ett oprövat datorkontrollerat system hur man kör bil, säger David Zuby i rapporten från IIHS.

Efter dödsolyckan sattes Ubers självkörande bilar på paus samtidigt som flottan förbjöds att utföra tester i Arizona.
Ubers testverksamhet av självkörande bilar har precis startat upp igen men denna gång i Pennsylvania.
Nyligen meddelade företaget att man slutar utveckla självkörande lastbilar för att enbart fokusera på autonoma personbilar.

Visa kommentarer
NUVARANDE IIHS: Dödsolycka hade kunnat undvikas om Volvo-teknik varit på
NÄSTA Steve McQueens familj stämmer Ferrari