Imagine by Kia visar märkets syn på framtiden

Med konceptbilen Imagine by Kia vill den sydkoreanska biltillverkaren fortsätta utveckla elektrifierade bilmodeller.

I Kias monter i Genève 2019 är det elektrifiering för hela slanten, både stort och smått. Uppdaterade Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid visas upp där, så också helt nya e-Soul som tidigare hette Soul EV. Vid sidan om denna trio köpbara bilar visas en icke köpbar bil upp, en konceptbil vid namn Imagine by Kia. Den är helelektrisk och sägs vara en studie i hur märket vill fortsätta utveckla bilmodeller i vad de kallar för den spännande elektrifierade bilvärlden.

– Elektrifiering är ett viktigt inslag i Kias europeiska och globala tillväxtstrategi. En av åtta Kia-bilar säljs i Europa i dag med en elektrifierad drivlina. Medan många tillverkare fortfarande pratar om sina framtida planer och intentioner för elektrifiering, har avancerade drivlinor bidragit till att öka Kias försäljning i Europa under flera år. Med nya e-Soul och de uppgraderade Niro-modellerna, som har premiär nu, och med fler elektrifierade drivlinor på väg, fortsätter vi att växa inom elektrifierade fordon, säger Kia Motors Europes vd Emilio Herrera.

Imagine by Kia

Foto: Jakob Ebrey

Precis som vi skrev när teaserbilder släpptes under förra veckan så vill Kia med konceptbilen kombinera flera biltyper – en muskulös suv, en slank och elegant familjebil samt en mångsidig och rymlig crossover.

Att det rör sig om ett koncept är tydligt. Exteriören har en hel del, för serieproduktion, kostsamma detaljer även om belysningen i fronten skulle vara fullt möjlig. Vi har tidigare förknippat formgivningen av lysdiodslingan med Ford Escort Mk1.
Framrutan är förlängd för att även fungera som glastak, betydligt mer än på exempelvis Tesla Model X och föregående generation av Citroën C3.

Imagine by Kia

Foto: Jakob Ebrey

Interiören är avskalad och nästan konstnärligt utförd med en svävande mittkonsol som barnen förmodligen inte ska krångla sig över för att ta sig mellan bak- och framsäte. Den ser nämligen lite bräcklig ut.
Fyra separata och tunna stolar med bältena på insidan utgör sittplatser för förare och passagerare. Några B-stolpar finns inte då dörrarna öppnar upp som en port.

Imagine by Kia

Men det som sticker ut mest är varken mittkonsolen eller stolarna, utan de 21 bildskärmarna som löper i en båge över instrumentbrädan. I förra veckan berättade Kia att denna lösning inte är en vision de strävar mot. I stället är det en liten gliring åt bilindustrins besatthet i allt fler och större skärmar i den interiöra miljön.

Drivlinan är som redan nämnt elektrisk. Det lågt placerade batteripaketet ska kunna laddas induktivt, det vill säga utan att man behöver koppla in en kabel.

Visa kommentarer